ESMPP OSINT peruskurssi

Ajankohta 26.9.2022 - 28.9.2022
Paikkakunta Verkkokurssi
Ilmoittautumisaika 22.6.2022 10.00 - 26.8.2022 18.00

OSINT-peruskurssi on sotilaallisia valmiuksia palveleva strategisen tiedustelun peruskurssi, joka antaa yleiskuvan avointen lähteiden tiedustelusta (OSINT) ja sen menetelmistä.
Kurssin suoritettuaan henkilö:
1) Osaa suunnitella tiedonhankintaa
2) Tuntee sosiaalisen median tiedonhankinnan menetelmiä
3) Tuntee omasuojan kannalta olennaisia menetelmiä
4) Tuntee alan lainsäädäntöä

HUOM:
Kurssille hyväksytyille lähetetään sähköpostilla ohjeet kurssille osallistumisesta ja sen käytänteistä.
Sähköposti lähetetään viimeistään 15.9.2022.
Tarkastathan myös roskapostisi.

18 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille.
Reserviläisille ja avointen lähteiden tiedustelun perusteiden oppimisesta kiinnostuneet.

Tutustu MPK kurssien pelisääntöihin:
Osallistujan tulee osata tietokoneen ja Internetin peruskäyttöä hyvin, jotta hän osaa asentaa erilaisia ohjelmia ja käyttää selainta. Lisäksi osallistujan tulee tuntea sosiaalisen median käyttöä. Osa aineistoista saattaa olla osaksi tai kokonaan englanniksi.

Operaatioturvallisuuden perusteita, paikkatieto, valeuutiset, OSINT-kokonaisuutena, OSINT ja kyberturvallisuus, OSINT:iin, kyberturvallisuuteen ja tiedusteluun liittyvää lainsäädäntöä, tiedonkeräyksen suunnittelu, yksityisyys ja turvallisuus, OSINT yritystoiminnassa, kuvien analysointia, erilaisia tietolähteitä verkossa ja muualla, sosiaalisen median menetelmät.

Kurssi on peruskurssi tasoinen ja yllä kuvatuista aihepiireistä annetaan perustason tietoja ja oppeja. Kurssin läpäiseminen edellyttää harjoitusten suorittamista ja lisäksi kurssin lopuksi on kokopäivän harjoitus (Lauantaina 22.10.2022), jonka suorittaminen on osa läpäisyvaatimuksia.

Kurssi on menetelmiltään ja sisällöiltään kahden edellisen vuoden aikana ESMPP:n järjestämien OSINT-P ja avointen lähteiden tiedonhankinnan kanssa samanlainen.

Kurssi toteutetaan PVMoodle itseopiskelukurssina useana opinto-osiona.
MsTeams käytetään myös osassa kurssia.

Kurssi maksuton sen suorittaville.
Peruutukset viimeistään 21 päivää ennen tapahtuman aloitusta.

PVMoodle, Teams Verkkokurssi

Kurssinjohtaja Juhani Puisto, puisto.kurssit@gmail.com