TULI NIINI22 Intti tutuksi nuorille 2. asteen opiskelijat

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 27.6.2022 11.14 - 10.11.2022 9.00

Kurssin tarkoitus on lisätä nuorten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia asepalveluksen suorittamiseen liittyvissä asioissa, tutustua Puolustusvoimien toimintaan ja sen keskeisiin toimintaperiaatteisiin sekä oppia varusmiespalveluksessa tarvittavia kansalaistaitoja.

Kurssin jälkeen osallistuja:
- muistaa asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä
Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita
- muistaa sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän
yleisesti ml. naisten vapaaehtoinen asepalvelus
- ymmärtää mistä etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa asepalvelukseen
hakeutumisesta ja sen suorittamisesta
- muistaa sotilaan tärkeimmät varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
- muistaa pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-
olosuhteissa.

Kurssi soveltuu kaikille 16-18 vuotta täyttäneille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisätietoa varusmiespalveluksesta ja Puolustusvoimista.

Kurssi toimeenpannaan Niinisalon varuskunnan harjoitusalueella.
Kurssin aikana majoitutaan toinen yö teltassa, makuupussin ja makuualustan saat varustamisen yhteydessä.

Kurssilaisille jaetaan suojavaatetus (maastopuku) sekä jalkineet. Mikäli jalkasi koko on 36 tai alle, ota varmuuden vuoksi mukaan omat maastojalkineet; esim. kumisaappaat.

Kurssilaisten majoitus on la-su yö maastossa. Kurssilaisille varataan majoitusvälineet tilanteen mukaisesti.

Normaali fyysinen kunto ja huoltajan suostumus.

Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana.

Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.

MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssilla majoitutaan maastossa teltoissa. Kurssilaisille jaetaan suojavaatetus, mutta kurssilaisten tulee pukeutua sään ja kelin mukaisesti. Jos kengän kokosi on pienempi kuin 39 varaa mukaan maastokelpoiset jalkineet, koska puolustusvoimilla on vain rajoitetusti pieniä kokoja.

Kasarmivaihe (teoria) tutustuttaa kurssilaiset kasarmiolosuhteisiin ja Puolustusvoimientoimintaan. Koulutuksissa käydään läpi mm. asevelvollisuusjärjestelmä, asepalvelus ja sen suorittaminen.

Esimerkkejä kasarmivaiheen oppisisällöistä:

– Luento Puolustusvoimien ja asepalveluksesta
– Kalustoesittely
– Varusmiespalvelus käytännössä, kouluttajien kokemukset ja tarinat
– Varuskunta-alueella liikkuminen turvallisesti
– Liikuntakoulutus, esim. aamureippailu (sotilaskoulutuksessa vaadittava fyysinen kunto)

Maastovaihe (käytäntö) opastaa kurssilaiset maastossa toimimisen ja majoittumisen perusteisiin.

Esimerkkejä maastovaiheen oppisisällöistä:

– Teltan pystytys (puolijoukkue-, ryhmä-, sissi-, tai muu vastaava) ja siellä majoittuminen yön yli. Teltassa toimiminen, sisäjärjestys, kipinävartio, turvallisuusohjeet.
– Kenttämajoitustyökalujen ja kamiinan käyttö; tulen sytyttäminen, puiden hakkaaminen, puukon käyttäminen, lyhdyn sytyttäminen.
– Lyhyt vaellus, marssi tai jotos lähiympäristössä esimerkiksi jalan, hiihtäen tai pyörällä
– Ruuan valmistaminen tai veden keittäminen retkikeittimellä, esim. iltapala
– Suunnistaminen ja kompassin käyttö
– Ensiapu; tajuttoman kohtaaminen, paineluelvytys, haavan ensiapu

Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö tukee kurssia, joten kurssi on maksuton osallistujille.

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112