Kurssinjohtajakurssi (MPK K2)

Ajankohta 25.11.2022 - 27.11.2022
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 4.7.2022 16.06 - 6.11.2022 23.55

Kurssinjohtajakurssin tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen kurssilainen omaa MPK kurssinjohtajalisenssi 2-tasoon liittyvät riittävät tiedot ja pedagogiset taidot suunnitella ja toimeenpanna MPK:n kurssia kurssinjohtajana.

Kurssinjohtaja on kurssinsa pääkouluttaja. Hänen tulee kyetä kouluttamaan vähintään tyydyttävästi oman kurssinsa aiheet.

Kurssinjohtajakurssin jälkeen kurssilainen:
Ymmärtää (osaa)
– kurssinjohtajan tehtävät ja vastuut useamman kouluttajan/aiheen käsittävän kurssin suunnittelusta, valmistelusta ja toteutuksesta
– huomioida roolinsa kurssin pääkouluttajana kouluttajien ohjaamisessa, tavoitteiden määrittämisessä kouluttavien osaamistason mukaan, kouluttajan käsikirjassa esitettyjen erilaisten koulutustapojen valinnassa ja erilaisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksien hyödyntämisessä
– kurssinjohtajan ja kouluttajan merkityksen MPK arvojen ja toimintatapojen edustajana ja markkinoijana
– huomioida erilaiset turvallisuus- ja maineriskit kurssin koulutuksessa ja omassa käytöksessään
– laatia kurssin toteuttamiseen liittyvät suunnitelmat (ml turvallisuus) ja tukipyynnöt

Muistaa (tuntee)
– erot harjoituksenjohtajan ja oman kurssinjohtajan roolinsa välillä kurssin koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa
– oman toimintansa merkityksen koko harjoituksen läpiviennissä
– kurssinjohtajan osuuden kurssin hallinnollisissa asioissa MPK:n tietojärjestelmässä.

Kurssin kohderyhmänä ovat kokeneet MPK K1-lisenssin (ent. Kouluttajakurssi, perustaso) omaavat kouluttajat, jotka ovat kiinnostuneet MPK:n kurssinjohtajan tai kurssin varajohtajan tehtävistä.

Kurssille osallistuminen edellyttää MPK:n Kouluttajakurssin hyväksyttyä suorittamista.

Kurssi on osallistujille maksuton. Kurssiin sisältyy koulutus, materiaali, lounaat ja kahvit sekä vakuutus. Majoitusta tarvitseville löytyy majoitus kurssirakennuksesta.

Koronaa koskien MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: Ohjeita osallistujalle. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssi toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka käsittää etäjakson sekä viikonlopun kestävän lähijakson. Lähijakson aikana valmistellaan etukäteen määritettyä kurssia. Opetusmateriaalina hyödynnetään MPK:n kurssinjohtajan käsikirjaa (2022).

Kurssi on osallistujille maksuton.

Ampumaradan Paviljonki
Hiukanreitti 225