Saaristovaellus

Kesto 2 päivää
Paikkakunta Vaasa
Ilmoittautumisaika 27.9.2022 15.00 - 7.5.2023 23.59

Kurssin tavoite on suorittaa saaristovaellus, perehtyä turvalliseen luonnossa liikkumiseen sekä:

-Kannustaa elinikäiseen liikunnan harrastamiseen.
-Tutustua Fyysinen toimintakyky opetuspakettiin, #LISÄÄLIIKETTÄ hankkeeseen ja MARSMARS -sovellukseen.
-Kehittää pitkäkestoista suorituskykyä.

Kurssi soveltuu kaikille täysi-ikäisille, jotka haluavat kehittää, parantaa ja seurata omaa kuntoaan.

Saaristovaellus on hyvänmielen tapahtuma, johon voi osallistua matalalla kynnyksellä. Reitti on vaihteleva ja suoritus vaatii kohtalaista kuntoa.

POLKU ON AJOITTAIN EPÄTASAINEN JA MAHDOLLISESTI LIUKAS!

MPK Pohjanmaa järjestää infotilaisuuden (MS TEAMS) vaelluksen järjestelyistä noin viikkoa ennen tapahtumaa. Tapahtumaan lähetetään linkki kaikille ilmoittautuneille kurssikirjeen yhteydessä.

Vaellukseen on hyvä valmistautua tutustumalla POHMPP:n etäkoulutuspaketteihin, jotka toimitetaan ilmoittautuneille kurssikirjeen yhteydessä noin kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

Etäkoulutuspaketin aiheet:
-Turvallinen liikkuminen luonnossa.
-Fyysinen toimintakyky -tietoisku.
-Vaelluksen reitit ja järjestelyt.

Suoritus pitää sisällään vaelluksen Panike - Björköby reitillä, erä ja retkitaitojen opiskelua, kolme (3) vesistönylitystä sekä yöpymisen luonnossa.

Kevään saaristovaelluksen reitti on kokonaisuudessaan noin. 20 km jaettuna kahdelle päivälle. Haastetta suoritukseen tuo se, että kaikki varusteet kannetaan koko suorituksen ajan mukanaan ja reitti on ajoittain hankalakulkuista sekä mahdollisesti liukas.

Reitti:

-Kokoontuminen tapahtuu Svedjehamin satamassa, josta siirrytään MPK:n kuljetuksella Klobbskattiin. Klobbskatissa on mahdollisuus kahvitella ja tutustua kikanbergetin alueeseen.

-Ensimmäinen vaellusosuus suoritetaan Klobbskat - Vargis välillä (6,7km). Vargiksen taukopaikalla järjestetään lauantain lounas trangia ruokailunan (MPK:n kouluttajien ohjeistamana).

-Lauantaina vesistöylitykset suoritetaan melomalla kumiveneellä heti lounaan jälkeen, jonka jälkeen päästään varsinaiselle Panike - Björköby reitille.

-Lauantain - sunnuntain välinen yö yövytään Slåtttskäretin laavulla. Yöpymisen voi suorittaa omassa teltassa, -laavussa, -rakentamassaan hätämajoitteessa tai MPK:n järjestämässä teltassa.

-Sunnuntaina matka jatkuu kohti Svedjehamia. Matkalla on vesistönylitys (kumiveneellä meloen).

-Sunnuntain lounas järjestetään Långrundetin taukopaikalla.

-Reitti huipentuu Svedjehamin näköalatornille ja satamaan.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan piiritoimistoon.

Vaasa / Merenkurkun saaristo
65100 Vaasa