Rynnäkkökivääriammunnat perustaso; (Ammunnat RK0-4) (Niinisalo)

Ajankohta 4.2.2023
Kesto 1 vrk
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 12.10.2022 15.14 - 20.1.2023 9.00

Kurssin jälkeen kurssilainen osaa:
- toiminnan ampumaradalla
- ammunnan komennot
- hyvän ampuma-asennon ja laukauksen vaatimukset ammuttaessa makuulta
- hyvän ampuma-asennon vaatimukset ammuttaessa polviasennosta
- hyvän ampuma-asennon vaatimukset ammuttaessa pystyasennosta
- lippaan vaihtamisen makuu- ja polviasennosta
- aseen tilan tarkastamisen
- lähitarkastuksen
- hengitysrytmin
- aseen vakaana pidon
- tähtäämisen, liipaisun ja jälkipidon
- määrittää iskemäkeskeispisteen ja siirtää tähtäimiä
- hyvän kasan ampuminen
- kohdistaa aseensa
- tavoitteena vähintään hyvä tulos (5 laukausta makuulta 150m:ltä 36 -40 pistettä)
Ammunnat suoritetaan kurssin osaamistason mukaisesti, jolloin osa tavoitteista (esim. ampuma-asennot) voi jäädä pois

Erityisesti reserviläisille, mutta kaikki yli 18-vuotiaat voivat osallistua. Osallistujalla tulee olla kokemusta AK, RK-ampumisesta (esim. varusmiespalvelus, SRA, muu ampumaharrastus). Kurssi ei sovellu vasta-alkajille. Osallistuja on vakuutettu kurssin ajan. Osallistujalla ei tarvitse olla aseenkantolupaa.

Kurssilla ammutaan Puolustusvoimien aseilla. Omien aseiden käyttäminen ei ole mahdollista. Osallistujalla ei tarvitse olla aseenkantolupaa.

Kurssi alkaa klo 10.00 Niinisalon ampumaradalla ja päättyy klo 16.00 mennessä. Ammuntojen välissä tunnin ruokatauko omin mukaan otetuin eväin. Ruokatauolla ei ole mahdollista poistua muualle syömään. Pukeudu sään ja kelin mukaiseen varustukseen, jolla voit olla ulkona koko päivän.

Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista

Kurssilla ammutaan osallistujien osaamisen salliessa MPK:n ampumaohjelmiston mukaiset rynnäkkökivääriammunnat 0—4, yhteensä noin 40 – 60 laukausta.

Ammunnat suoritetaan makuulta 150m etäisyydeltä, polvelta ja pystystä 50m etäisyydeltä.

Ammunnat alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 16.00 mennessä

Kurssimaksuun sisältyy opetus, koulutusmateriaali sekä oppimisympäristön käyttö, vakuutusturva ja suojavarustus.

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112