SPOL peruskurssi 2

Ilmoittautumisaika 18.10.2022 11.35 - 19.3.2023 23.59

Muistaa (tuntee)
– SPOL-tehtäviin liittyvän viranomais-ja siviiliyhteistyö
– Voimankäytön eri tilanteet, henkilön kohtaamisen jakiinnioton mallin
– Viestittämisen, viestiperusteet ja viestipeitteistön käytön
– Rakennetulla alueella toimimisen perusteet

Ymmärtää (osaa)
– Partiokokoonpanon ja partion liikkumisen perusteet
– Toiminta tähystyspaikalla

Soveltaa (hallitsee)
– Henkilökohtaisen aseen (rynnäkkökivääri) käsittelyn

Kurssi soveltuu parhaiten sijoittamiskelpoiselle reserviläiselle, mutta kurssille voi osallistua myös muut kuin reserviläiset mikäli kursssilla riittää tilaa.

HUOM! Kurssista myönnetään reserviläisille kaksi rinnasteista kertausharjoitusvuorokautta. Ne merkitään kurssitietoihin myöhemmin!

Sotilaspoliisi 2 kurssi on osa MPK:n valtakunnallista Sotilaspoliisikoulutusohjelmaa. Koulutusohjelma koostuu kolmesta peruskurssista sekä kolmesta nousujohteisesta jatkokoulutuspolusta (kohteensuojaus-, suojuetoiminta- ja vastatoimintapolku).

Suorittamalla Sotilaspoliisi (1-3) peruskurssit voi osallistua Sotilaspoliisikoulutusohjelman jatkokoulutuspoluille.

Kurssille osallistuminen edellyttää MPK:n sotilaspoliisiaselajin koulutusohjelman mukaisen SPOL 1-kurssin hyväksyttyä suorittamista tai muuta hyväksiluettavaa koulutustaustaa.

Toiminta partiokokoonpanossa, voimankäyttö, SPOL-tehtäviin liittyvä viranomais- ja siviiliyhteistyö, henkilökohtainen aseenkäsittely.

La:

-Tulopuhuttelu, turvallisuussuunnitelma ja varustaminen
-Voimankäyttö (oikeudet eri tilanteissa) – Sotilaan kortti
-Kohdehenkilön kohtaaminen, Henkilön kiinniotto (otteet)
-Spol tehtäviin liittyvä viranomais- ja siviiliyhteistyö
-Henkeäpelastava Ea
-Lounas
-Toiminta partiokokonaisuudessa 1 (johtaminen, liikkuminen maastossa, viestittäminen ja viestivälineet sekä henkilökohtainen aseenkäsittely).
-Päivällinen
-Toiminta partiokokonaisuudessa 2 /toiminta rakennetulla alueella (kulmat, sisäänmenot, käytävät ja portaat).

Su:

-Ammunta (toiminnallinen / aseenkäsittely)
-Toiminta tähystyspaikalla (ajoneuvo, maasto ja rakennus TÄHY)
-Lounas
-Toiminta tähystyspaikalla (ajoneuvo, maasto ja rakennus TÄHY)
-Huolto, palautteet ja lopetus

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan piiritoimistoon.

Kauhavan koulutuspaikka
Loppusuora 20