Sotilaan talvitaidot, perustaidot

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 1.12.2022 8.00 - 31.1.2023 22.00

Kurssilaisen on kyettävä sotilaan perustaitoihin talvella. Kurssin jälkeen on Ymmärrettävä: kylmän vaikutukset, pukeutumisen sekä nesteen ja ravinnon merkitys taistelukyvyn ylläpitämiseksi.

Osattava: siirtyä suksin ja perustaa tukikohta sekä majoittua maastossa.

Lisäksi on tunnettava hiihtohinauksen perusteet.

Reserviläiset, joilla on vähintään tyydyttävä fyysinen kunto.
Mikäli sinulla on useita ruoka-aineisiin liittyviä yliherkkyyksiä, niin kurssi ei silloin sovellu sinulle.

Kurssille hyväksytyt saavat linkin pvmoodleen, josta on itseopiskelumateriaali. Materiaali on opiskeltava ennen kurssia.

Kurssi alkaa perjantaina 17.2. klo 18.00. Kurssin ilmoittautumispaikka on portti 7 Karkialammella. Opastus ilmoittautumispaikalle on järjestetty Karkialammen alueelta. Kurssi päättyy 19.2. klo 16.00 mennessä.

Kurssilla majoitutaan ensimmäinen yö Army Hostelissa ja toinen maastossa. Army Hostelilla on varattu liinavaatteet ja pyyhe.

Kurssilla jaetaan perus- ja suojavaatetus sekä makuupussi ja telttapatja.
Varaa mukaan: kuvallinen henkilöllisyystodistus, omat lämpimät alusvaatteet, käsineet, puukko, tulitikut ja otsalamppu (vast). Tarvittaessa lamppuja saa koulutuspaikalta.
Kurssilla voi käyttää omaa M05 vaatetusta, rinkkaa ja maastoyöpymisvarusteita.

Kurssikirje lähetetään n2viikkoa ennen kurssia osallistujille.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

PERJANTAI 17.2.
H. JÄRJESTELYT