Sotilaan perustaidot naisille

Kesto 3
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 24.2.2023 10.30 - 28.5.2023 23.59

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja

Muistaa (tuntee):
– Naisten vapaaehtoiseen asepalveluksen hakuprosessin
– Perusteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmilla ja maasto-olosuhteissa
– Sotilaan vaatetuksen ja sen tarkoituksenmukaisen käytön
– Turvallisen asekäsittelyn perusteet
– Perusteet ryhmässä toimimisesta ja varusteista huolehtimisesta

Ymmärtää (osaa):
– Varusmiespalveluksen arkitodellisuuden ja asevelvollisuuden vaatimukset, joiden perusteella pystyy tekemään päätöksen, hakeeko suorittamaan vapaaehtoista varusmiespalvelusta.

Sotilaan perustaidot naisille-kurssi antaa täysi-ikäisille osallistujille mahdollisuuden tutustua käytännössä varusmiespalveluksen sisältöön ja koulutusaiheisiin. Kurssi tukee osallistujien päätöstä suorittaa tai olla suorittamatta naisten vapaaehtoinen asepalvelus.

Kurssin kohderyhmänä ovat 18-vuotta täyttäneet naiset, jotka ovat kiinnostuneet naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta. Kurssi soveltuu erityisesti vapaaehtoista asepalvelusta harkitseville tai päätöksensä jo tehneille naisille.

Kurssi soveltuu myös muille täysi-ikäisille naisille, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan varusmiespalveluksen arkeen.

Kurssille osallistuvalla tulee olla normaali fyysinen kunto ja kyky huolehtia itse itsestään.
Kurssi alkaa perjantaina 9.6. klo 17.00 ja päättyy sunnuntaina 11.6. klo 16.00 mennessä.
Kurssilla jaetaan tarvittava suojavaatetus sekä ammuntoihin liittyvä suojavarustus. Kurssilla voi käyttää omaa M05 vaatetusta.
Kurssilla majoitutaan teltoissa ja kurssilaisille on varattu makuupussi ja telttapatja majoittumista varten.

Ota mukaasi kurssille:
- kuvallinen henkilöllisyystodistus
- henkilökohtaiset hygieniavarusteet ja lääkkeet
- pyyhe
- käsineet

Kurssikirje lähetetään n. 2 viikkoa ennen kurssia osallistujille.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan.

Ilmoittautuminen perjantaina 9.6. klo 16:00 alkaen (18:00 mennessä).
Luentoja
Harjoituksia
Ammunnat MPK-aseella
Kurssi päättyy sunnuntaina 11.6. viimeistään klo 16:00

Sisältyy opetus, opetusmateriaali, oppimisympäristö, ateriat ja tapaturmavakuutus.

Kurssia tuetaan Turvallisuuden tuki- säätiön rahoituksella.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta
Leppälammentie 201