Selviytyminen SERE -peruskurssi kesä 1 (SERE PK 1)

Ajankohta 5.5.2023 - 7.5.2023
Ilmoittautumisaika 24.11.2022 12.24 - 17.4.2023 15.30

Tule haastamaan selviytymistaitosi SERE – PK 1 on sotilaallisen selviytymisen peruskurssille 1.
Kurssi on osa selviytymisen koulutusohjelmaa, jonka Puolustusvoimien on hyväksynyt vuonna 2022.

Kurssin tavoitteena on, että kurssilainen ymmärtää kurssin jälkeen tarvittavat tiedot ja taidot voidakseen läpäistä SERE PK 2 soveltavan vaiheen ja siten läpäistä SERE perustason. Kurssilainen ymmärtää majoitteen rakentamisen, tulenteon, suunnistamisen, väistämisen sekä hätämerkit.

Koulutuskokonaisuuteen kuuluu neljä kurssia. Seuraavalle kurssitasolle osallistuminen edellyttää aiempien hyväksyttyä läpäisyä.

- SERE-peruskurssi 1 (SERE PK1) (viikonlopun kestävä muodollinen SOTVA-peruskurssi)
- SERE-peruskurssi 2 (SERE PK 2) (viikonlopun kestävä soveltava SOTVA-peruskurssi)
- SERE-jatkokurssi (SERE JK) (viikonlopun kestävä SOTVA-jatkokurssi)
- SERE-erikoiskurssi (SERE EK) (4 vrk kestävä SOTVA-erikoiskurssi, soveltava harjoitus)

Kurssi on tarkoitettu reserviläisille.

Tarkemmat tiedot lähetetään osallistujille.

Tulenteko: Vain tuluksilla. Polttopuut kerätään maastosta. Koulutetaan nuotiotyypit, muut sytyttämiskeinot ja sytykkeiden/polttopuun hankinta.
Majoittuminen: Ei makuupusseja/alustoja. Kerrataan alussa nopeasti hätämajoitteen ja pitempiaikaisen majoitteen erot ja valmistaminen sekä majoituspaikan valinta ja vaatimukset.
Vesi: Käytetään luonnonvesiä, keitellään pakinkannessa tms. keittoastiassa puhtaaksi. Puhdasvesiastiat vain hätävaraksi.
Navigointi: Harjoitellaan kartan ja kompassin käyttöä.
Hätämerkit: Savu ja kirjainmerkki.
Testataan osaamista: 12h aikana, pitää saada valmiiksi majoite, vesipullot täynnä, vedenpuhdistus järjestettynä, ruokaa hankittuna ja ansoja/pyyntivälineitä käytössä, maasta ilmaan-hätäsignaali ja savumerkki tehtynä.

Kurssi on maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Hamina / Valkjärvi

Kurssinjohtaja: Joona Hurnanen, joona.hurnanen@gmail.com