Ammunnanjohtajakurssi 1/3

Ajankohta 3.2.2023 - 5.2.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 29.11.2022 12.30 - 8.1.2023 23.00

Ammunnanjohtajakoulutuksen tavoitteena on tuottaa koulutettavalle tarvittava osaaminen järjestää ja johtaa perusammuntoja pienikaliiperisilla aseilla Puolustusvoimien sekä MPK:n SOTVA-ammunnoissa.

Ammunnanjohtajakoulutuksen perusteella voidaan myöntää:
- oikeus johtaa perusammuntoja Puolustusvoimien aseilla ja ampumatarvikkeilla kertausharjoituksissa ja Puolustusvoimien vapaaehtoisissa harjoituksissa (002; perusammuntojen johtaja). Oikeus rinnastetaan Puolustusvoimien lisenssiin "perusammuntojen johtaja, pienkaliiperiset aseet".
- oikeus johtaa MPK:n ampumaohjelmistossa määriteltyjä ammuntoja (933; MPK:n ammunnan johtaja).

Ammunnanjohtajakoulutuksen perusteella myönnetään koulutetulle molemmat yllä mainitut oikeudet.
Perusammuntojen johtajaoikeus myönnetään vain reserviläiselle.

Varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille asevelvollisille.
Muille yli 18 vuotiaille EI- asevelvolllisille, jotka kokevat mielenkiintoa toimia ammunnanjohtajana MPK sotilaallisia valmiuksia palvelevan koulutuksen ammunnoissa.

Henkilövalinnat ammunnanjohtajakoulutukseen: Puolustusvoimat pyytää jokaisesta koulutukseen ilmoittautuneesta poliisilta lausuntoa, jossa henkilö on todettu sopivaksi pitämään hallussa ja säilyttämään ampuma-aseita, aseen osia ja patruunoita.

Henkilön valinta ammunnanjohtajakoulutukseen:
− MPK esittää henkilöä koulutettavaksi MPK:n ammunnan johtajaksi tai
− henkilöllä on sijoitus Puolustusvoimien sodan ajan joukossa, joka edellyttää toimimista ampumakouluttajana tai
− Puolustusvoimilla on muu tarve käyttää henkilöä ampumakouluttajana.

Puolustusvoimien hallintoyksikkö tai MPK voivat tehdä aluetoimistolle esityksen reserviläisen valitsemiseksi ammunnanjohtajakoulutukseen. Päätöksen hyväksymisestä tekee aluetoimisto. MPK voi tehdä esityksen myös muun kuin reserviläisen kouluttamiseksi ammunnanjohtajaksi.
Poliisin lausunto hankitaan ennen koulutusvalintaa. Perustelluista syistä koulutus voidaan aloittaa ennen poliisin lausuntoa. Ammunnanjohtajaoikeutta ei voida myöntää ilman poliisin puoltavaa lausuntoa.
Koulutukseen valittavalla on oltava VapeL:n 28 §:n mukainen sitoumus Puolustusvoimille tai MPK:lle. Reserviläisten osalta on suositeltavaa, että henkilöllä olisi sitoumus sekä Puolustusvoimille että MPK:lle. Tämä mahdollistaa ammunnanjohtajien ammattitaidon ylläpidon PV:n ja MPK:n järjestämissä ammunnoissa.

Ammunnanjohtajakoulutus toteutetaan kolmena viikonloppuna.

Vaihe 1: 3.2-5.2.2023
- Säädösperusteet
• vapaaehtoista maanpuolustusta koskeva lainsäädäntö,
• ampuma-aselainsäädäntö,
− Normit
• PV:n ja MPK:n ampumaohjelmistot,
• Puolustusvoimien perusammuntoihin liittyvät varomääräykset,
• Puolustusvoimien ampuma-alueiden ja ampumaratojen johtosäännöt kaikille johtosäännöille yhteisiltä osin,
• palvelusturvallisuutta koskeva ohjeistus (aseen turvallinen käsittely, ammunnan turvallisuus, ammunnan turvallinen järjestäminen), toiminta
vaara-, vahinko- ja onnettomuustapauksissa, ensiapu

Vaihe 2: 10.3-12.3.2023
- Koulutusohjeet
• ammuntojen koulutustapahtumien suunnittelu ja yleisjärjestelyt mukaan
lukien tapahtuman riskienhallinta, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
huomioinen ammunnoissa,
• ammuttamisoikeuden piiriin kuuluvista aseista, ampumatarvikkeista ja niiden komponenteista annetut menettelytapa- ja toimintaohjeet,
• ammunnan kouluttamisen perusteet (aseen toimintaperiaate, käytettävien
ampumatarvikkeiden ominaisuudet ja tunnistaminen, luodin/ammuksen
lentorata ja siihen vaikuttavat tekijät, ampuma-asennot, tähtääminen, laukaisu, iskemäkeskeispisteen määrittäminen, ammunnassa tapahtuneiden
virheiden tunnistaminen osumien perusteella, valmistavan ampumakoulutuksen harjoitteet ja koulutuksen järjestäminen, aseen säilyttäminen ja aseen huolto),

1. ja 2. vaiheen jälkeen suoritetaan valvottuna teoriakokeet 1 ja 2, joiden hyväksytty suorittaminen on edellytys koulutuksen harjaantumisvaiheeseen (vaihe 3) siirtymiselle.

3. Vaihe: 14.4-16.4.2023 Harjaantumisvaihe
Harjaantumisvaiheen tavoitteena on tuottaa valmiuksia ammuntojen toimihenkilö- ja johtamistehtäviin.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298