Polkupyörämarssi (30km), Hämeenlinnan ja Hattulan perinnekohteisiin tutustuminen

Ajankohta 27.5.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 7.12.2022 12.06 - 14.5.2023 23.00

Kurssin tarkoituksena on
- ylläpitää ja lisätä maanpuolustustahtoa ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta
- kehittää reserviläisten ja muiden osallistujien fyysistä kuntoa
- kehittää kansalaisten myönteistä suhtautumista liikuntaharrastukseen
- osoittaa polkupyörän edut liikunta- ja liikkumismuotona
- lisätä osallistujien tietoutta Hämeenlinnan ja Hattulan seudun perinteistä
- antaa kokemus toiminnasta polkupyörämarssilla

Kurssi on MPK:n avointa maanpuolustuskoulutusta.
Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille. Alle 18 -vuotiaalla osallistujalla tulee olla huoltajan suostumus osallistumiseen.
Kurssi soveltuu niille henkilölle, jotka haluavat tietoa marssipolkupyöräilystä sekä kokea marssin tunnelman.

Osallistujalla tulee olla vähintään tyydyttävä peruskunto ja polkupyörällä ryhmässä ajamisen taito sekä riittävä kunto selvitä 30 km ajomatkasta.
Osallistujilla on mahdollisuus suorittaa pyörämarssi joko omalla tai Puolustusvoimien polkupyörällä. Puolustusvoimilla on myös naisten mallisia polkupyöriä (alle 165 cm:n pyöräilijälle).
Niille, jotka suorittavat marssin Puolustusvoimien polkupyörällä lainataan osallistujan näin halutessa Puolustusvoimien varustus.

Osallistujalla tulee olla oma pyöräilykypärä. Kypärä on pakollinen. Mukaan on hyvä varata selässä pidettävä tai polkupyörään kiinnitettävä reppu juomapullolle, sade- ja vaihtovarusteille.

Tarkempia tietoja varustuksesta ja järjestelyjen yksityiskohdista lähetetään osallistujille noin kaksi viikkoa ennen toimitettavassa kurssikirjeessä.

Kurssin jälkeen on mahdollista osallistua Panssarimuseon järjestämään Panssarivaunuajeluun. Panssarivaunuajelu ei kuulu kurssiin ja siitä veloitetaan erillinen maksu (35 euroa/20 min).

Reitti kulkee Hattulasta (Parolannummelta) Hämeenlinnan Linnankasarmin ja Aulangon kautta takaisin Hattulaan pääsääntöisesti pyörä-ja puistoteitä pitkin. Marssin aikana pidetään taukoja ja kuullaan tarinaa perinnekohteista.
Marssi etenee yhtenä jonona, pienryhmiin jaettuna. Matkavauhti on n. 18 km/ h, ajoaika klo 9-16 välisenä aikana.
Kurssi ruokailee marssitauolla.

- Ilmoittautuminen 08:30 mennessä
- Polkupyörä liikenteessä
- Polkupyörän tarkastukset ja säädöt
- Polkupyörämarssin liikennemääräykset
- Pyörämarssi ja ohessa tietoutta Kanta-Hämeen historiallisista paikoista
- Huollot
- Palaute ja kurssin päättäminen

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen ja ruokailut.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Panssariprikaati Vaakunasali
Parolannummentie 219