KEVÄT NIINI23 Intti tutuksi 2.asteen opiskelijoille

Kesto 2,5 päivää
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 7.12.2022 12.57 - 30.3.2023 23.00

Kurssin tarkoitus on lisätä nuorten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia asepalveluksen suorittamiseen liittyvissä asioissa, tutustua Puolustusvoimien toimintaan ja sen keskeisiin toimintaperiaatteisiin sekä oppia varusmiespalveluksessa tarvittavia kansalaistaitoja.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
- muistaa asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita
- muistaa sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän yleisesti ml. naisten vapaaehtoinen asepalvelus
- ymmärtää mistä etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa asepalvelukseen hakeutumisesta ja sen suorittamisesta
- muistaa sotilaan tärkeimmät varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
- muistaa pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-olosuhteissa.

Kurssi soveltuu kaikille 16-vuotta täyttäneille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisätietoa varusmiespalveluksesta ja Puolustusvoimista.

Normaali fyysinen kunto ja huoltajan suostumus.
Kurssi pidetään Niinisalon varuskunnan harjoitusalueella. Kurssin aikana majoitutaan la-su yö teltassa ja pe-la yö kasarmilla.
Kurssilaisille jaetaan suojavaatetus, jalkineet sekä makuupussi ja -alusta. Omat maastoon soveltuvat kengät ovat myös sallitut.
Kurssilla pärjää normaalilla fyysisellä kunnolla ja alaikäisten kohdalla huoltajan suostumuksella. Kurssilaiset on vakuutettu kurssin ajaksi. Huomioikaa, että kurssille saavuttaessa on todistettava henkilöllisyytensä. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla, joten varmistathan että sähköposti on oikea MPK-kortilla.

Kasarmivaihe (teoria) tutustuttaa kurssilaiset kasarmiolosuhteisiin ja Puolustusvoimientoimintaan. Koulutuksissa käydään läpi muun muassa kasarmilla majoitus kasarmialueella, varuskunnassa liikkuminen, asevelvollisuusjärjestelmä, asepalvelus ja sen suorittaminen.

Maastovaihe (käytäntö) opastaa kurssilaiset maastossa toimimisen ja majoittumisen perusteisiin. Koulutuksissa käydään läpi muun muassa puolijoukkueteltan pystytys, kenttämajoitustyökalujen ja kamiinan käyttö, lyhyt vaellus, retkikeittimen käyttö, suunnistaminen ja kompassin käyttö, ensiapu sekä nuotion sytyttäminen ja ylläpito.

Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö tukee kurssia, joten se on maksuton osallistujille.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112