Meritulenjohdon kouluttajakurssi 1/3

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Upinniemi
Ilmoittautumisaika 8.12.2022 15.58 - 19.2.2023 16.00

Kurssin tavoitteena on kouluttaa perusteet aihealueen toimintaan ja perusasioihin, jotka itsenäisesti toimivan (tiedustelupartion) ja tulevan meritulenjohtokouluttajan tulee ymmärtää:

- Osata itsenäisen partion toiminta ja viestinnän perusteet käskyjen, tiedusteluhavaintojen, tilanneraporttien ja tulikomentojen ja -korjauksien välittämiseen

- Ymmärtää tulenjohdon perusteet niin maa – kuin meritulenjohdon näkökulmasta

- Osata tähystystiedustelun perusteet, omasuojan ja toiminnan havaittaessa

- Ymmärtää tunnistamiskoulutuksen perusteet ja tunnistaa yleisimmät mahdollisesti havaittavat alukset ja kalusto

Aihealueen kouluttajille tai tuleville sitoutuneille kouluttajille, joilla on kyky liikkua vaativissa olosuhteissa ja ovat kiinnostuneet niin modernin partion itsenäisestä toiminnasta kuin sen kyvystä johtaa tulta eri olosuhteissa ja eri välineillä. Toimintaa pyritään päivittämään tuoreilla Ukrainan tilanteen opeilla ja tuomaan kalustoa joka vastaa nykyaikaista toimintaympäristöä (kommunikointi, drone, vastatoiminta tähystystä vastaan).

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla

Koko kurssi sisältää kaiken sen minkä tiedustelupartion ja (meri)tulenjohtajan on osattava saaristossa toimiessaan. Liikkuminen, tiedustelu, merivalvonta, tulenjohto ja kommunikaatio johtopaikalle havaintojen ja tulikomentojen antamiseksi. Tämän 1/3 kurssin sisältö perustuu perustehtävien hallitsemiseen, jotta partio osaa johtaa itsensä toimintakykyiseksi eri olosuhteissa ja kykenee vastaanottamaan käskyjä. Kurssi toimii perusopetuksena tulevia jatkokursseja kohti jossa itsenäisen partion tehtävät vaikeutuu ja paino siirtyy omatoimiseen liikkumiseen ja nopeaan itsenäiseen toimintaan tehtävien vaihtuessa.

Ensimmäisen viikonlopun teemoja: - Pakkaaminen ja ryhmäkohtaisten varusteiden läpikäynti ja siirtyminen tehtäväalueelle

- Radio ja kommunikointivälineet partion toiminnan ylläpitämiseksi - Tähystystiedustelun perusteet, rakentaminen ja toiminta

- Tulenjohdon välineet ja perusteet, maa- ja meritulenjohdon eroavaisuudet ja välineistö perustulenjohdon ja korjauksien antamiseen - Lepopaikan perusteet, partion toiminta tehtävän ollessa päällä ja omasuoja

Kurssi on maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Upinniemi
Upinniementie 1160
02470 Upinniemi

Kurssin johtaja: Henri Mehto hoomehto@gmail.com, 0504139486Kurssin hallinto: Koulutuspäällikkö Mika Kiuru mika.kiuru@mpk.fi, 0503926866