Varaverkkokurssi

Kesto Lauantai (8h) + osallistuminen seuraavaan harjoitukseen 18.3.2023
Paikkakunta Mikkeli
Ilmoittautumisaika 9.12.2022 8.22 - 24.2.2023 23.00

Kurssin sekä harjoittelupäiväin (18.3.) jälkeen kurssilainen pystyy toimimaan varaverkkoasemalla radioamatöörin valvonnassa.

Jo valmis radioamatööri pystyy itsenäiseen työskentelyyn varaverkkoasemalla.

Varaverkkotoiminnasta kiinnostuneet reserviläiset ja radioamatöörit.
Erityisesti jo työelämästä vapautunet reserviläiset ja radioamatöörit.

Kurssi toteutetaan Radioamatöörien kerhoasemalla (rakennuksen antennirakenteiden päädyn alakerta). Kurssi alkaa lauantaina 11.3. klo 9.00. Kurssia ei varusteta.

Varaverkolla tarkoitetaan tässä yhteydessä Etelä-Savon pelastuslaitokselle radioamatöörien toimesta rakentamaa verkkoa. Toiminta on täysin vapaaehtoista. Harjoituksessa toimitaan Etelä-Savon pelastuslaitoksen paloasemilla.

Kurssikirje lähetetään noin 2 viikkoa ennen kurssia osallistujille.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Aamupäivä
(Teemana teoriaa tiivistetysti, olennaiset asiat)
- lähetin, vastaanotin, antenni ja radioaaltojen eteneminen (1h)
- hätäliikenne, luvat ja oikeudet, radioamatööriviestintä, yhteyden pitäminen, taajuudet (2h)