Pioneeri: Liikkeen edistäminen 1

Kesto 2.5 vrk
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 12.12.2022 8.00 - 13.3.2023 23.59

Räjähtämättömän ampumatarvikkeen (UXO, UneXploded Ordnance) tunnistaminen.
Toiminta kohdattaessa miinoite/UXO, miinoitteessa toimiminen.

Tavoitteet: ymmärtää (osaa)tunnistaa UXOt päätasolla (vaarallinen/vaaraton), toimet kohdatessaan miinoitteen, ymmärtää miinoitteessa toimimisen ja haavoittuneen evakuoinnin.

Kurssi on osa Taistelijan pioneeritaidot osaamiskokonaisuutta.

Taistelijan pioneeritaidot -kurssi koostuu neljästä moduulista, jotka ovat miinat ja panokset, liikkeenedistäminen, suojan edistäminen sekä suojelu.

Koulutuskokonaisuuden tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen reserviläiset osaavat liikkeenedistämisen perusteet sekä raivaamisen, räjäyttämisen, CIED-toiminnan eli improvisoitujen räjähteiden vastatoiminnan sekä ylikulun varmentamisen perusteet. Reserviläiset tuntevat liikkeenedistämisen eri tehtävissä käytettävän kaluston ja taistelutekniikan.

Reserviläiset jotka ovat kiinnostuneita pioneeritoiminnasta.

Kurssilla jaetaan M05 suojavaatetus, taisteluvarustus ja majoittumiseen tarvittavat varusteet.
Kurssille voi osallistua myös omassa m05 suojavaatetuksessa, puolustusvoimien pukeutumisohjesäännön mukaisesti.
Kurssilainen tuo mukanaan henkilökohtaiset alusvaatteet, hygieniavälineet ja mahdolliset tarvitsemansa lääkkeet.
Kurssilla on järjestetty ruokailu.

Kurssista on esitetty rinnasteisia kertausharjoitusvuorokausia 2 kpl, päätökset tulevat myöhemmin.

Tarkemmat tiedot kurssin toimeenpanosta ja muista järjestelyistä lähetetään kurssille valituille, kurssinjohtajan kirjeessä n. 2 viikkoa ennen koulutuksen alkamista.

Kurssi on osallistujille maksuton.

Osallistumisen kurssille voit perua MPK-kortin kautta ilman kustannuksia 7 vrk ennen kurssin alkua, eli viimeistään 6.4.2023, kello 08.00 asti.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa. Maksukäytänteet tulevat voimaan 1.3.2023.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä.

Santahamina
Radioniemi