Kenttähuoltokurssi (muonituksen perusteet ja kalusto)

Ajankohta 25.3.2023 - 26.3.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 13.12.2022 8.29 - 10.3.2023 23.00

Kurssilla käydään teoriassa läpi kenttähuollon, eli joukkojen muonitukseen liittyviä toimintoja ja määräyksiä, erityisesti harjoituksissa, joissa ruoka valmistetaan kenttäolosuhteissa.
Samalla kurssilaisille koulutetaan kenttämuonituskaluston käyttö ja huolto. Kurssilla ei valmisteta ruokaa keittimillä.

Kurssin jälkeen kurssilaisella on tarvittavat tiedot siten, että heillä on mahdollisuus osallistua kenttähuollon tehtäviin MPK:n kursseilla talousryhmän jäsenenä ja he osaavat käyttää kenttähuoltokalustoa turvallisesti ja huolehtimaan kenttähygieniasta.

Kurssi on avoin kaikille yli 18-vuotiaille Suomen kansalaisille, jotka ovat kiinnostuneista kriisitilanteen kenttähuollosta, erityisesti muonitushuollon osalta.
Kurssi soveltuu myös kertaavana koulutuksena talous- ja muonitushuoltokoulutuksen saaneille reserviläisille, jotka haluavat päivitettyä tietoa tämän hetkisestä huoltoryhmän toiminnasta ja kalustosta.

Kurssi järjestetään sisätiloissa ja kasarmialueella helposti liikuttavassa maastossa.
Kurssi ei vaadi entuudestaan tietämystä muonituksesta eikä kalustosta.
Kurssia ei varusteta puolustusvoimien varusteilla.
Kurssilaisille järjestetään kasarmimajoitus, mutta heillä on mahdollisuus majoittua kotona kurssin aikana.

Kurssille ilmoittautuneille lähetetään kurssikirje noin kaksi viikkoa ennen kurssia. Kurssikirjeessä annetaan tarkempia tietoja kurssijärjestelyistä, mukaan otettavasta varustuksesta ja muista kurssiin liittyvistä asioista.

Ilmoittautuminen Parolannummella lauantaina 25.3.2023 klo 09:00 mennessä.
- Kenttämuonituksen perusteita
- Kenttä- ja elintarvikehygienia
- Talousryhmän kokoonpano ja tehtävät
- Toiminta talousryhmän jäsenenä
- Talouspaikan ryhmitys ja järjestelyt
Kenttämuonituskalusto
- Kenttäkeitin M13
- Keitin 75 L
- Vesiperäkärry ja vesiastiat 750-1000L
- Kylmä kontti
- kenttämuonituksen jakelukalusto
Kaluston huoltokoulutus
Kurssi päättyy sunnuntaina 26.3.2023 klo 16:00 mennessä.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298