Sysmän Talvikurssi 23

Paikkakunta Sysmä
Ilmoittautumisaika 19.12.2022 8.56 - 27.1.2023 9.00

Kurssilaiset:
Oppia ja kehittää talviympäristössä selviytymiseen tarvittavia perustaitoja ja talven jalkaväen taisteluun tuomia erityispiirteitä taisteluensiavun, oman toiminnan suojaamisen, huollon ja tiedustelun osalta.

Talvikurssilla opetellaan ja harjoitellaan talviolosuhteissa toimimisen kannalta oleellisia yksittäisen taistelijan ja ryhmän selviytymiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä taitoja.
Harjoitus on kansainvälinen ja siihen on vuodesta 2013 lähtien osallistunut sotilaita myös Suomen ulkopuolelta. Nyt järjestettävään harjoitukseen on kutsuttu ja ilmoittautunut suomalaisten reserviläisten lisäksi osallistujia mm. Viron, Tanskan, Tšekin, USA:n ja Sveitsin sotilas-, reservi- ja kodinturvajoukkojen organisaatioista.

Maakuntajoukkoihin sijoitetut reserviläiset. 18 vuotta täyttäneet, kohtuullinen fyysinen kunto, suoritettu varusmiespalvelus / vastaavat taidot

Mikäli sinulta puuttuu jotain alla olevista, ota etukäteen yhteyttä mikko.sippola@phmaakk.fi joka selvittää mahdollisten lainavarusteiden saatavuuden.
- Säähän sopiva M05/M91 varustus, tai muu sotilas/siviilivaatetus, esimerkiksi metsästys/ulkoilupuku
- Karvalakki, pipo , kypärän alushuppu tai muu lämmin päähine
- Nahkarukkaset + kintaat tai muut talvikäsineet, sekä varakäsineet
- Lämmin taukovaate , (pakkashousut + takki tai sissitakki)
- Vara-alusvaatekerta ja/tai väliasu (nallepuku)
- Makuupussi ja alusta
- Rukailuvälineet: Lusikkahaarukka / vastaava ,pakki/vastaava, (termospullo) ,kenttäpullo/pulloja
- Tulitikut ,kastumattomaksi pakattuina
- Muistiinpanovälineet (lyijykynä , kosmoskynä)
- Kompassi , koordinaattimittari (-levy) ,jos on
- Otsavalo ja /tai taskulamppu paristoineen
- Puukko ja /tai yleistyökalu
- Henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet ,lääkkeet ym.
- Muuta mitä uskoo tarvitsevansa ja kantaa mukanaan (pientä purtavaa jne)
- Reppu tai rinkka edellä mainittujen ja alla lueteltavien varusteiden kantamiseen, (vihreä, musta tai valkonen , lumisuojus

Lisävarusteena jaamme:
- Lumipuku
- Talvihuopasaappaat
- Sukset, täydelliset
- Ruokailut ja Tst-muona, emme voi noudattaa erikoisruokavalioita, joten tarvittaessa varaa ruoka-aineyliherkkyyksiisi sopivaa ruokaa mukaan.
- Trangia+polttoneste / taistelijapari

Perjantai 3.2.
- Turvallisuus- ja teoriaoppitunnit
- Henkilökohtaisen materiaalin jako, käyttökoulutus ja säätö
- Jako kansainvälisiin ryhmiin ja majoittuminen telttoihin
Lauantai 4.2.
- Aamupäivällä henkilökohtaisten selviytymistaitojen koulutus, jossa keskitytään tulen, veden, suojan ja ruoan hankitaan ja tekoon, sekä kriittisten raajaverenvuotojen hoitamiseen kylmässä.
- Iltapäivällä ryhmätason sotilaallisten taitojen koulutus, jossa perehdytään linnoittamiseen, sotilassuunnistukseen, harhauttamiseen ja suojaukseen sekä ensiavun jatkotoimiin talvella.
- Lauantain ja sunnuntai välisenä yönä sovellettu vaihe – opitun testaaminen.
Sunnuntai 5.2.
- Huoltokoulutus, jossa perehdytään mm. ajoneuvojen, aseiden, viestivälineiden ja henkilökohtaisen taisteluvarustuksen käyttöön ja kunnossapitoon talvella.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Sysmä Liikolan Seurojentalo ja sen lähialue
Liikolantie 779