PAHKIS 23-tiedusteluharjoitus

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Kesto
Ilmoittautumisaika 1.4.2023 12.00 - 4.9.2023 23.59

Pahkis23 on sotilaallisia valmiuksia palveleva, soveltava paikallispataljoonan tiedustelujoukkueen toimintaan liittyviä taitoja testaava harjoitus. Harjoituksen tavoitteena on tilanteenmukaisen toiminnan myötä kouluttaa ja testata taistelijoita eri rooleissa ja tehtävissä.

Harjoituksen jälkeen koulutettavien on:
- kyettävä tiedusteluun partion- ja ryhmän jäsenenä.
- tunnettava (muistettava) tiedustelujoukkueen, ryhmän sekä partion toiminta alueen ja kohteen tiedustelussa.
- osattava (ymmärrettävä) tavanomaisimpien viestivälineiden käyttö.
- osattava henkeä pelastavan ensiavun anto ja potilaan evakuointikuntoon saattaminen
- osattava aseen turvallinen käsittely.

Reserviläiset, joilla on kyky ja taito liikkua maastossa.

HUOM! Kurssille ilmoittautuminen on auennut!
Harjoituksessa testataan tilanteenmukaisessa toiminnassa erilaiset toimintamallit yksittäisen taistelijan, partion, ryhmän ja kootun osaston (joukkueen) toimintaan käytännön maasto-olosuhteissa. Tehtävien aiheita ovat esimerkiksi alueen ja kohteen tiedustelu, alueen valvonta, ensiapu, voimankäyttö, tulenjohto, häirintäisku sekä koottu isku. Johtajat saavat johtamiskokemusta kaikilla tasoilla (partio, ryhmä, joukkue).

Kurssin ilmoittautumispaikka ilmoitetaan kurssilaisille infokirjeessä. Tarkastathan, että MPK tiedoissasi on oikea sähköpostiosoite!

Kurssilla jaetaan suojavaatetus sekä ammuntoihin liittyvä suojavarustus. Varaa mukaan omat alusvaatteet ja käsineet. Kurssilla voi käyttää omaa M05 vaatetusta. Ota myös mukaasi kurssille kuvallinen henkilöllisyystodistus, henkilökohtaiset hygieniavarusteet ja mahdolliset lääkkeesi.

Kurssi majoittuu maastossa. Majoittumiseen liittyen jaetaan kurssilaisille makuupussi ja telttapatja. Ruokailut ovat taistelumuonin.

Harjoituksen johto lähettää kurssikirjeen n 2viikkoa ennen kurssia osallistujille.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

PERJANTAI
1000 – 14.00