Kansalaisen kyberturvallisuus -verkkokurssi 2023

Paikkakunta JYU Online Courses, Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto
Ilmoittautumisaika 1.1.2023 0.00 - 31.12.2023 23.59

Kurssin suoritettuaan osallistuja
- tuntee kyberturvallisuuteen ilmiönä liittyvät perusasiat niin yksilön, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin tasolla
- tunnistaa kyberturvallisuuteen liittyviä mahdollisuuksia ja uhkia
- osaa arvioida niiden vaikutusta eri tasoilla ja konteksteissa.
- hallitsee kybermaailman käyttäytymissäännöt niin, että hän voi toimia kyberympäristössä vastuullisesti ja turvallisesti
- osaa opastaa myös lähiympäristöään tällaiseen käyttäytymiseen
- osaa tärkeimmät tekniset ja muut suojaustoimenpiteet niin koti- kuin mobiiliympäristössäkin.

Omalla toiminnallasi voit vaikuttaa niin sinun, läheistesi kuin yhteiskunnankin turvallisuuteen. Tervetuloa oppimaan uutta!

Kurssi on suunniteltu niin, että se sopii kaikille, ilman pohjakoulutusvaatimuksia.

Kurssille ilmoittautuminen MPK:n koulutuskalenterissa edellyttää, että kurssi on suoritettu Jyväskylän yliopiston ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautujalla on oltava JYU:n myöntämä opintosuoritusote, joka ladataan ilmoittautumisen yhteydessä MPK:n järjestelmään.

Jos et ole vielä suorittanut kurssia Jyväskylän yliopiston ohjeiden mukaisesti, katso opiskeluohjeet JYU Online Courses -oppimisympäristöstä

JYU Online Courses -oppimisympäristöön kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka saat käyttöösi ilmoittautuessasi opintoihin. Ilmoittaudu verkko-opintoihin yliopiston Korppi-järjestelmässä (help.jyu.fi)

MPK:n järjestelmässä suorituksia kirjataan muutaman kerran vuodessa, joten odotathan rauhassa järjestelmässä tapahtuvaa ilmoittautumistilan muutosta.

Digitaalisuus on nykyaikaa. Niin yhteiskuntamme kuin oma arkemme toimii paljolti erilaisten tietojärjestelmien ja tietoverkkojen varassa. Digiturvallinen toiminta onkin nykyajan kansalaistaito, joka kuuluu kaikille ja jonka oppimiseen kannatta käyttää hetki aikaa - kyse on 2020-luvun liikennesäännöistä.

Kansalaisen kyberturvallisuus -kurssi (laajuus 2 op) tarjoaa tietoa ja taitoa digiturvalliseen toimintaan. Kurssin toteuttavat yhteistyössä Jyväskylän yliopisto ja Maanpuolustuskoulutus MPK.

1) Mistä kyberturvallisuudessa on kysymys? Mikä erottaa sen tietoturvasta?

2) Millaisia kyberturvariskejä liittyy normaalin arkeen kodissa: tietojen kalastelu, virukset ja haittaohjelmat, kiristyshaittaohjelmat, palvelunestohyökkäykset, haavoittuvuudet ja päivitykset, esineiden Internet.

3) Miten omaa tietoturvaa voi lisätä: verkon suojaaminen, oman tietokoneen suojaaminen, tunnusten ja salasanojen hallinta, yksityisyyden suojaaminen, mobiililaitteisiin liittyvät erityispiirteet, hyvät salasanat.

4) Sosiaalinen media, yksityisyys ja avointen lähteiden tiedustelu.

Kurssi on osallistujalle maksuton.

JYU Online Courses, Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto JYU Online Courses, Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto

Koulutuspäällikkö Panu Moilanen
panu.moilanen@mpk.fi

Ilmoittaudu verkko-opintoihin Jyväskylän yliopiston Korppi-järjestelmässä klikkaamalla tästä.