SERE-peruskurssi 1 (SERE PK1)

Ajankohta 21.4.2023 - 23.4.2023
Kesto 3
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 30.12.2022 15.56 - 10.4.2023 18.00

Kurssin tavoitteena on, että kurssilainen ymmärtää kurssin jälkeen tarvittavat tiedot ja taidot voidakseen läpäistä SERE PK 2 soveltavan vaiheen ja läpäistä SERE-perustason. Kurssilainen ymmärtää majoitteen rakentamisen, tulenteon, suunnistamisen, väistämisen sekä hätämerkit.

Kurssi on tarkoitettu jokaiselle reserviläiselle.

Kurssi toteutetaan yhden viikonlopun (2,5 päivän) kestoisena muodollisena SOTVA-peruskurssina. Erillisiä esitietovaatimuksia ei ole.
Kurssilla on tilaa 30 osallistujalle.

Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. MPK:n piirit viestivät osallistujille sähköpostilla, mm. kurssille hyväksymisestä ja mahdollisista muutoksista.

Rastikoulutus ja käytännönharjoitteita
Tulenteko: Vain tuluksilla. Polttopuut kerätään maastosta.
Tulenteon testi/aikapaine mukaan (Saatava kiehutettua puolikas pakinkannellinen vettä max.15min).
Kerrataan nuotiotyypit, muut sytyttämiskeinot ja sytykkeiden/polttopuun hankinta.
Majoittuminen: Ei makuupusseja/alustoja. Kerrataan alussa nopeasti hätämajoitteen ja pitempiaikaisen majoitteen erot ja valmistaminen sekä majoituspaikan valinta ja vaatimukset.
Testataan osaamista: 12h aikana, pitää saada valmiiksi majoite, vesipullot täynnä, vedenpuhdistus järjestettynä, ruokaa hankittuna ja ansoja/pyyntivälineitä käytössä, maasta ilmaan-hätäsignaali ja savumerkki tehtynä.
Vesi: Käytetään luonnonvesiä, keitellään pakinkannessa tms. keittoastiassa puhtaaksi. Puhdasvesiastiat vain hätävaraksi.
Ruoka: Ei mitään ruokaa paitsi LUMO ennen soveltavan vaiheen päättymistä. Luonnonmuonaa kasveista, riistan käsittely (kana/lammas/poro?). Lihan kuivaaminen nuotiolla. Säännösteltävä syömistä. Luonnonmuonan käyttöä lisätään, kurssilaiset etsivät käytettävät kasvit itse. Tämä ei ole koko harjoituksen pääasia vaan tehdään esim. 1-2 ruokaa tällä tavalla.

Kurssimaksu sisältää koulutuksen, materiaalit, muonituksen ja vakuutuksen.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Ampumaradan Paviljonki
Hiukanreitti 225