Ilmasuojelun peruskurssi (LAPPI)

Kesto
Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 10.4.2023 13.04 - 1.6.2023 18.00

Kurssin jälkeen osallistuja tuntee tukikohtaan kohdistuvan ilmauhan, hallitsee Ilmavalvontaselosteen vastaanottamisen sekä osaa maastouttamisen ja naamioinnin, 12,7 itkk:n käsittelyn, tuliaseman valinnan ja ampujan johtamisen.

Lapin lennoston kutsumille ja ilmavoimiin sijoitetuille reserviläisille sekä reserviläisille, jotka haluavat oppia suojautumaan hyökkääjän ilma-aseen vaikutukselta.

Lapin kurssi toteutetaan Luonetjärven koulutuspaikan (ILMASK) järjestämän kurssin yhteydessä.

Kurssi on Maanpuolustuskoulutus MPK:n sotilaallisia valmiuksia palvelevaa eli SOTVA koulutusta.

Kurssilaisille jaetaan maastopuku, - kengät ja -lakki, poolopaita sekä majoittumisvälineet. Ota mukaasi juomapullo, peseytymisvälineet sekä riittävä määrä alusvaatteita ja sukkia. Myös omia taisteluvälineitä voi ottaa mukaan.
Kurssin ajaksi sinulle jaetaan suojavaatetus ja yöpymisvälineet. Jos sinulla
on omat maastopuku/taisteluvarusteita, niin voit ottaa ne mukaan.

Koulutusviikonlopussa ohjelmassa on:
- Ilmavalvontaseloste
- Ilmauhka
- Maastouttaminen ja naamiointi
- 12,7 itkk:n käsittely
- 12,7 itkk:n tuliaseman valinta
- 12,7 itkk ampujan johtaminen
- valonvahvistin
- lämpökamera

Ohjelma - tarkentuu myöhemmin

Sotilaallisia valmiuksia palveleva koulutus on osallistujille maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan Lapin koulutuspaikan koulutuspäällikölle.

Ilmasotakoulu
Viestitie