Avointen lähteiden tiedonhankinta, OSINT-PERUSKURSSI (KURSSI TÄYNNÄ)

Ajankohta 4.11.2023 - 5.11.2023
Kesto 2
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 19.8.2023 11.38 - 23.10.2023 23.00

Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen oppilaat osaavat tiedonhankinnan suunnittelua, teknistä toteutusta sekä tiedon analysoinnin perusteita. Lisäksi koulutettavat tuntevat lainsäädäntöä ja kyberturvallisuuden kannalta olennaisia teknisiä OSINT-tekniikoita sekä operaatioturvallisuutta.

Koulutuksen kohderyhmänä ovat avointen lähteiden tiedonhankinta- ja analyysi-osaamista tarvitsevat.

Osallistujan tulee osata tietokoneen ja Internetin peruskäyttöä hyvin, jotta hän osaa asentaa erilaisia ohjelmia ja käyttää selainta. Lisäksi osallistujan tulee tuntea sosiaalisen median käyttöä.

Kurssi järjestetää luokkaopetuksena ja rastikoulutuksena.

Kurssilaiset on vakuutettu kurssin ajaksi.

Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. MPK:n piirit viestivät osallistujille sähköpostilla, mm. kurssille hyväksymisestä ja mahdollisista muutoksista.

Avointen lähteiden tiedonhankintaa sodan ajan tehtävissään tarvitseville ja kaikille asiasta kiinnostuneille yli 18-vuotiaille.

Kurssilla luennoidaan aihealueen perusteista ja harjoitellaan käytännössä tiedonhankinnan tekniikoita.

Lähiopiskelu (2 pv):
1) OSINT kokonaisuutena,
2) OSINT ja kyberturvallisuus,
3) Valeuutiset,
4) Tiedonkeräyksen suunnittelu,
5) Yksityisyys ja turvallisuus,
6) OSINT yritystoiminnassa
7) Kyberturvallisuuteen ja tiedusteluun liittyvää lainsäädäntöä.
8) Paikkatiedoista, kuvien analysoimisesta ja sosiaalinen media.

Harjoitukset:
1) Paikkatieto ja kuvat,
2) Hakukoneet,
3) Tietolähteitä verkossa ja muualla,
4) Sosiaalisen median menetelmät,
5) Soveltava harjoitus

Majoittuminen järjestetään tarvitsijoille Hiukkavaaran ampumaradan Paviljongilla osoitteessa Hiukanreitti 225. Tarkemmat ohjeet majoittujille annetaan ennen kurssia.

Kurssimaksuun sisältyy opetus, koulutusmateriaali, muonitus ja vakuutusturva.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimisto, Pohjansali, Oulu
Hiukanreitti 40