Kouluttajakoulutus K1, 1_2 II veto

Kesto 2,0 päivää
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 14.2.2023 12.07 - 16.7.2023 23.59

Kouluttajakurssin tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen kurssilainen omaa MPK:n kouluttajalisenssi 1-tasoon liittyvät riittävät tiedot ja pedagogiset taidot suunnitella ja toimia pienryhmän tai yksittäisen aiheen kouluttajana.

Reserviläisille, varusmiespalveluksen käyneille

Reserviläisille, varusmiespalveluksen käyneille

Kurssin jälkeen kurssilainen: • MUISTAA (tuntee) o kouluttajan roolin ja tehtävät, o koulutustilanteen johtamisen ja suorituksen ohjaamisen periaatteet, o arvioinnin ja palautteenannon merkityksen sekä o MPK:n kouluttajan käsikirjan ja osaa hyödyntää sitä koulutustehtävissä.
• YMMÄRTÄÄ (osaa) o suunnitella koulutuksen, laatia koulutuskortin ja harjoitussuunnitelman sekä valmistella, toteuttaa ja purkaa koulutusjärjestelyt o opettaa ja kouluttaa innostavalla tavalla o kouluttajan merkityksen MPK:n arvojen ja toimintatapojen edustajana ja markkinoijana o huomioida erilaiset turvallisuus- ja maineriskit koulutuksessa ja omassa käytöksessään o erot kurssin pääkouluttajan ja oman roolinsa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä kurssin koulutustavoitteiden saavuttamisessa.
• SOVELTAA (hallitsee) o kouluttamisen perusteet. Kurssi toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka käsittää etäjakson sekä 2 viikonlopun ajan kestävät lähijaksot.
Lähijakson aikana valmistellaan etukäteen määritettyä Koulutusohjelma 166/1.03 7.6.2021 Sivu 6 (24) Maanpuolustuskoulutus MPK toimisto@mpk.fi mpk.fi. Keskustoimisto Töölöntorinkatu 2, 00260 Helsinki koulutustehtävää/koulutuskorttia, jota voidaan mahdollisesti käyttää näyttönä.

Opetusmateriaalina hyödynnetään MPK:n kouluttajan käsikirjaa (2021). Kurssin kohderyhmänä ovat koulutustehtävistä kiinnostuneet, sitoutuneet tai sitoutumista suunnittelevat henkilöt.
Kurssin toteutuksessa voidaan huomioida oppilaiden aiempi osaaminen ja muu kouluttajakokemus, minkä perusteella kurssin oppimistavoitteita voidaan painottaa tai syventää.
Annetun näytön perusteella kurssilaisille voidaan myöntää MPK kouluttajalisenssi 1. Näyttö voidaan erityistapauksessa antaa ennen muodollista koulutusta.
Lisenssin myöntämiseen liittyen huomioidaan aiempi osaaminen kuten esimerkiksi varusmiespalveluksen aikana suoritettu johtaja- ja kouluttajakoulutus, toimiminen PV KH:ssa tai VEH:ssa johtajana tai kouluttajana, siviilissä hankittu pedagoginen osaaminen sekä MPK jäsenjärjestöissä tai yhteistoimintayhteisöissä kouluttajana ja johtajana toimiminen

Kurssi on osallistujille maksuton.

Osallistumisen kurssille voit perua MPK-kortin kautta ilman kustannuksia 7 vrk ennen kurssin alkua,kello 08.00 asti.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssista kurssimaksu.
Maksullisista kursseista peritään täysi kurssimaksu. Maksuttomilla kursseilla perittävä maksu on 30 euroa. Maksukäytänteet tulevat voimaan 1.3.2023.
Ilmoittautumisen voi edelleen peruuttaa 7 vuorokautta ennen kurssin alkua MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestävään piiriin.
Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi veloituksetta peruuttaa ilman pätevää syytä

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66