Lukion turvakurssi (kurssin on täynnä)

Ajankohta 14.10.2023 - 15.10.2023
Kesto
Ilmoittautumisaika 1.9.2023 12.00 - 25.9.2023 23.59

Kurssin tarkoitus on lisätä nuorten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia asepalveluksen suorittamiseen liittyvissä asioissa, tutustua Puolustusvoimien toimintaan ja sen keskeisiin toimintaperiaatteisiin sekä oppia varusmiespalveluksessa tarvittavia kansalaistaitoja.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
Muistaa (tuntee):
– Asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita
– Sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän yleisesti ml. naisten vapaaehtoinen asepalvelus
– Sotilaan (varusmiehen) tärkeimmät varusteet ja kasarmiolosuhteet
– Pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-olosuhteissa.
-Ensiavun antoa, suunnistusta ja pimeänäkölaitteiden tehon esittely

Kurssi on kohdennettu Haminan Lukion oppilaille.
Kurssi soveltuu kaikille 16-vuotta täyttäneille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisätietoa varusmiespalveluksesta ja Puolustusvoimista.

Kurssilaisilla on oltava normaali fyysinen kunto ja alle 18-vuotiailla huoltajan suostumus.
Kurssi toteutetaan maastossa ja majoitutaan kamiinalla lämmitettävissä teltoissa.
Kurssilaisille jaetaan lainaksi PV:n maastopuku, väliasu, varsikengät, reppu, makuupussi ja telttapatja sekä mpk:n pipo.

PERJANTAI 13.10.2023 klo 13-15: Valmistava jakso; varusteiden sovitus RUK:n vaatetusvarastolla (maastopuku, varsikengät). Varusteet jätetään varastolle omalla nimellä varustettuun reppuun.

LAUANTAI
Kasarmivaiheen oppisisältö
– Luento Puolustusvoimien ja/tai Rajavartiolaitoksen tehtävistä ja asepalveluksesta / PV:n henkilökunta
– Varusmiespalveluksen esittely (varusmiehen varusteet, tupajärjestelyt)
-Kurssilaisten varustaminen ja kuitatun maastovarustuksen pukeminen, varusteiden pakkaaminen reppuun
Maastovaiheen oppisisältö
-Siirtyminen ajoneuvokuljetuksella harjoitusalueelle
– Lyhyt marssi ajoneuvon jalkautumispaikalta leiripaikalle varusteineen
– Teltan pystytys (puolijoukkueteltta ja kamiina) ja siellä majoittuminen yön yli. Teltassa toimiminen, sisäjärjestys, kipinävartio, turvallisuusohjeet.
– Kenttämajoitustyökalujen ja kamiinan käyttö; tulen sytyttäminen, puiden hakkaaminen, puukon käyttäminen, lyhdyn sytyttäminen.
– Haavan ensiapu: kiristysside ja paineside
-Pimeänäkölaitteet
YÖ: majoittuminen teltassa, toiminta tulivartiossa ( kipinämikko)
SUNNUNTAI