Sähkövoimajärjestelmät 1 (SVJK)

Kesto 2,5 päivää
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 16.2.2023 8.52 - 16.3.2023 9.00

Koulutus antaa sähkövoimajärjestelmän käyttäjälle tiedolliset, taidolliset ja erityisesti asenteelliset valmiudet käyttää Puolustusvoimien sähkövoimajärjestelmiä turvallisesti. Kurssin hyväksytysti suorittanut osaa sähkövoimakoneen turvallisen käytön ja käyttäjätason huollon, sekä osaa rakentaa määräysten mukaisen ja turvallisen kenttäsähköverkon.
Kurssin perusteella on mahdollista myöntää puolustusvoiminen käyttäjätason lisenssi alle ja yli 10 kVA sähkövoimakoneille ja kenttäsähköverkoille.

Kurssi on suunnattu ensisijaisesti paikallispataljoonan esikunta- ja viestikomppaniaan sekä pataljoonan komentoryhmään sijoitetuille reserviläisille. Myös muut 18 vuotta täyttäneet aiheesta kiinnostuneet voivat osallistua.
Kohderyhmiä:
- Paikallispataljoonan komentoryhmän reserviläiset ja vast.
- Yksiköiden viestiryhmien reserviläiset
- Sähkövoimakoneiden käyttäjät
- Kenttäsähköverkkojen käyttäjät
- Sähkövoimakoneiden ja kenttäsähköverkkojen käyttämisestä vastaavat johtajat.

Kurssilaisille lähetetään ennen kurssia linkki PV-Moodle työtilaan jossa on ennakkomateriaali sekä materiaaliin perustuvat ennakkotehtävät. Ennakkomateriaalin sisällöstä on pienimuotoinen koe/testi kurssin aikana.
Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.
Yöpyminen tapahtuu kasarmilla yhteismajoituksena tuvissa.
Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana.
Kurssille haetaan puolustusvoimilta rinnasteisia KH-vuorokausia.
MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssin teoriatunneilla käydään läpi perusasiat sähkötekniikasta, sähköturvallisuudesta, sähköverkoista ja maadoituksen merkityksestä, sekä kenttäsähköverkkoihin liittyvät Puolustusvoimien määräykset.
Käytännön harjoittelussa opitaan käyttämään sähkövoimakoneita sekä tekemään niille käyttäjätason huoltotoimenpiteet.
Kurssilainen oppii rakentamaan määräysten mukaisen turvallisen kenttäsähköverkon. Käytännön harjoittelun painopisteessä on turvallisten toimintatapojen omaksuminen.
Käytännön osaaminen varmennetaan näyttökokeilla, joiden suorittamiseen koulutus antaa hyvät valmiudet.

Kurssi on osallistujille maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112
38841 Niinisalo

Kurssinjohtaja: Petri Nurmi, petri.nurmi@live.com