Kotiseutuharjoitus KOTKA23: Muonituksen maastokurssi

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Taivalkoski
Ilmoittautumisaika 15.3.2023 9.00 - 14.5.2023 23.55

Kurssin tavoitteena on tutustua siihen, miten Vapepassa ruokahuolto järjestetään koulutustilaisuuksissa. Opimme myös varautumaan ennakkoon, kehittämään organisointia ja järjestelmällisyyttä sekä parantamaan yhteistyötä.

Joukko- ja maastomuonituksesta kiinnostuneet henkilöt - etenkin Vapepan toiminnassa mukana oleville.

Muonitusryhmä tukee viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Tilanteet voivat olla ohi nopeastikin mutta joskus esimerkiksi etsinnät voivat kestää useita päiviä. Lyhytkestoisissa tilanteissa riittää voileivät ja lämmin mehu, mutta tilanteen pitkittyessä valmistamme lämmintä ruokaa.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Muonituksen peruskurssilla harjoitellaan valmistamaan ruokaa erilaisissa olosuhteissa, joko maastossa tai keittiössä. Peruskurssin aikana valmistamme ruokaa Vapepa-kurssien osallistujille. Saat peruskurssin aikana opetella valmistamaan ruokaa myös soppatykillä. Muonittamisen harjoittelu on tärkeää, koska tosipaikan tullen rutiininomainen työskentely antaa varmuutta tilanteisiin ja nopeuttaa ruokahuollon järjestämistä.

Pe 26.5.2023
18.00 kurssin avaus
18.00 - 21.00 Maastomuonituksen järjestelyt
La 27.5.2023
07.00 - 21.00 Maastomuonittaminen koko kotiseutuharjoituksen osallistujille
Su 28.5.2023
07.00 – 15.00 Maastomuonittaminen yhteisharjoitukseen osallistuville.

Maksuton.

Taivalkoski, Maijanlampi