Kotiseutuharjoitus KOTKA23: Ensiapukurssi EA1

Ilmoittautumisaika 15.3.2023 9.00 - 14.5.2023 23.55

Viikonlopun jälkeen kurssilainen
- tuntee hätätilapotilaan
- osaa hälyttää lisäapua ja peruselvytyksen
- hallitsee ensiavun pieniin vammoihin ja sairauksiin

Kurssi on kaikille avoin eikä osallistuminen edellytä ennakkotietoja. Kurssi sopii hyvin erityisesti valmiustoimintaan osallistuvien järjestöjen (Vapepa, MPK, SPR) aktiiveille.

Kurssin hyväksytty läpäiseminen edellyttää osallistumista molemmille koulutuspäiville.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Perjantai 26.5. klo 18.00 – 21.00 ja Lauantai 27.5. klo 08.00-16.00
- EA 1 koulutussisällöt, toiminta auttamistilanteessa, tajuttoman henkilön tunnistaminen ja ensiapu, painelu-puhalluselvytys sekä neuvovan defibrillaattorin käyttö, tukehtumassa olevan henkilön ensiapu, raajassa olevan suuren verenvuodon tyrehdyttäminen, sokki, tavallisimpien sairauskohtausten ensiapu, tyypillisimpien haavojen ja palovammojen ensiapu, nivelvammojen ja murtumien ensiapu, muut tapaturmat
- myrkytyksien ensiapu, tapaturmien ehkäisy, terveyden edistäminen, henkinen ensiapu

Sunnuntai 28.5. klo 07.40 - 16.00
klo 07.40 Kokoontuminen käskettyyn paikkaan
klo 08.00 - 08.15 harjoituspuhuttelu
klo 08.30 - 14.00 kertaus ja yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 - 16.00 purku ja palaute, kotiutus viimeistään klo 16.00

Kurssihinta sisältää koulutuksen, materiaalin, ruokailut ja vakuutuksen sekä tarvittaessa majoituksen.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Taivalkoski, Maijanlampi
Ouluntie 58