Kotiseutuharjoitus KOTKA23: Koiran käyttö etsinnässä

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Taivalkoski
Ilmoittautumisaika 15.3.2023 9.00 - 14.5.2023 23.55

Harjaannuttaa kurssilaiset kadonneen ihmisen etsintään koirakolla maastossa sekä taajamassa. Lauantain kurssipäivä koostuu teoriaosuudesta sekä maastoharjoituksista. Sunnuntaina kurssilaiset osallistuvat yhteiseen etsintäharjoitukseen.

Tavoitteena on yhtenäistää vapaaehtoisten toimintakäytäntöjä etsinnässä viranomaisten toimintamallin mukaisiksi sekä kehittää ja kouluttaa koiria poliisin johtamiin etsintätehtäviin. Lisäksi tavoitteena on yhtenäistää viranomaisten ja vapaaehtoisten etsinnän dokumentointia.

Kurssi on tarkoitettu pelastuskoiratoiminnassa mukana oleville koirakoille. Kurssille voi osallistua ns. VIRTA-valmiilla tai hälytyskelpoisella koiralla.

Kurssille mahtuu 16 osallistujaa (ohjaajaa koiran kanssa). Kurssi järjestetään osittain maastossa, joten osallistujan pitää varautua maastossa liikkumiseen sopivilla kelinmukaisilla varusteilla ja koiran etsintävarusteilla sekä mahdollisuuksien mukaan tallentavalla paikannusvälineellä.

Kotiseutuharjoitus on yhteinen varautumisharjoitus, joka tuo yhteen järjestöjen turvallisuuskoulutusta sekä nostaa esille varautumista ja turvallisuutta pienten ja suurten häiriötilanteiden varalle.

Osallistuminen kursseille ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on kaikille avointa siviilitoimintaa. Kursseille osallistutaan omilla varusteilla.

Koiria ei saa viedä sisälle leirialueen majoitustiloihin. Koirien majoitus toteutetaan kurssilaisten omissa ajoneuvoissa tai ulkona.

Lauantai 27.5. klo 08.30 – 17.00
- etsinnän operatiivinen johtaminen
- MSO-etsinnän teoria
- koiraetsinnän johtaminen
- etsinnän dokumentointi
- maasto- ja taajamaharjoitukset
- henkilö- ja esine-etsintään lähtöhajua hyväksi käyttäen.

Sunnuntai 28.5. klo 07.40 - 16.00
klo 07.40 Kokoontuminen käskettyyn paikkaan
klo 08.00 - 08.15 harjoituspuhuttelu
klo 08.30 - 14.00 yhteistoimintaharjoitus
klo 14.00 - 16.00 purku ja palaute, kotiutus viimeistään klo 16.00

Kurssihinta sisältää koulutuksen, materiaalin, ruokailut ja vakuutuksen sekä tarvittaessa majoituksen.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Taivalkoski, Maijanlampi
Ouluntie 58