HIUKKA 2023 harjoitus, Taistelijan perustaidot

Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 6.3.2023 13.45 - 28.5.2023 23.55

Kurssin jälkeen reserviläinen
- TUNTEE maakuntakomppanian ja paikallispataljoonan perusteet sekä
Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen osuuden paikallisjoukkojen kouluttautumiseen
- TUNTEE sodan oikeussäännöt
- OSAA mieskohtaisen taisteluensiavun
- OSAA taistelijan viestivälineet
- OSAA taistelijan varusteiden käytön
- OSAA ampua tyydyttävästi
- HALLITSEE turvallisen asekäsittelyn.

Kohderyhmänä on reserviläinen, joka on kiinnostunut paikallispuolustusjoukkojen sijoituksen saamisesta tai reserviläinen, joka haluaa ajantasaistaa tietonsa ja taitonsa. Kurssi soveltuu reservin upseereille, aliupseereille ja miehistöön kuuluville.

HIUKKA 2023 harjoitus toteutetaan MPK:n sotilaallisia valmiuksia palvelevan koulutuksen (SOTVA) harjoituksena yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimiston kanssa Oulussa Hiukkavaarassa 9. - 11.6.2023. Harjoitus sisältää useita eri aselaji-/vast. kurssia.

Kurssi sisältää ennen kurssiviikonloppua suoritettavia verkko-opintoja. Kurssiviikonlopun koulutus, majoittuminen ja ruokailut tapahtuvat maastossa. Kurssilla tarvittava varustus jaetaan järjestäjän toimesta.

Kurssille hyväksytyille lähetetään vahvistus sähköpostilla. Lisäksi heille lähetetään kurssikirje, joka sisältää ohjeistuksen verkko-opiskelusta ja kurssiviikonlopun päiväohjelman.

Kurssille ilmoittautuminen pe 9.6. klo 14.30 alkaen, Pohjansalpa Hiukanreitti 225 Oulu.

MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssiviikonloppu koostuu seuraavasta koulutuskokonaisuudesta:
- Taisteluensiapu
- Turvallinen asekäsittelytaito
- Perus- ja toiminnallinen ammunta
- Sodan oikeussäännöt
- Taistelijan viestivälineet
- Paikallisjoukkojen perusteet
- Taistelijan varusteiden käyttö.

Kurssi on osallistujille maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Ampumaradan Paviljongin lähimaasto
Hiukanreitti 225