Arjen turvallisuus

Kesto 2,5vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 24.3.2023 8.00 - 25.5.2023 22.00

Osallistuja oppii tunnistamaan kodin ja lähiympäristön turvallisuusriskejä, ja osaa ehkäistä ja varautua niihin. Osallistujat saavat turvallisuuteen liittyviä perustietoja ja -taitoja, joita he voivat soveltaa arjessaan. Koulutuksessa saadut tiedot ja taidot edistävät osallistujan lisäksi myös hänen lähipiirinsä turvallisuutta.
Tavoitteena on, että kurssin suorittanut:

-ymmärtää, miten hälyttää apua
-ymmärtää, miten toteuttaa alkusammutus
-ymmärtää, miten antaa hätäensiapua
-ymmärtää kotivaran tärkeyden
-muistaa kyberturvallisuuden perusteita
-osaa ennakoida ja välttää tilanteita, joissa turvallisuus voi joutua uhatuksi, osaa irrottautua otteista sekä tietää miten voi toimia hätävarjelutilanteessa ja mistä saa apua tapahtuman jälkeen

Naisille, jotka haluavat kehittää omaa turvallisuustietämystään ja selviytymistään arjen häiriö- ja vaaratilanteista. Osallistujan tulee olla vähintään 16-vuotias. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajien kirjallinen suostumus, ennen kuin hänet voidaan hyväksyä kurssille. Peruskoulutusta, edellyttää kuntoa, joka mahdollistaa osallistumisen harjoitteisiin.

Kurssin järjestää Naisten Valmiusliitto ry:n Etelä-Savon alueneuvottelukunta yhdessä MPK:n Mikkelin koulutuspaikan kanssa.

Arjen turvallisuuden koulutusohjelman tavoitteena on lisätä kansalaisten perustietoja ja -taitoja ennakoinnista, varautumisesta ja toimimisesta erilaisissa arjen häiriötilanteissa. Ohjelman laadinnan lähtökohtana on ollut Maanpuolustusnaisten Liiton koulutusohjelma, mutta kurssi ei vaadi osallistujalta MNL:n jäsenyyttä vaan on avoin kaikille.

Kurssille hyväksytyille lähetetään 2 viikkoa ennen kurssia kurssikirje.

VAATEKOOT OVAT TUUMA-KOOSSA, tässä tarkennus naisten kokoihin:
44 = XXS/34
48 = S/38
50 = M/40
52 = L/42
54 = XL/44
56 = XXL/46
58-60 =XXL/50

Kurssilla harjoitellaan alkusammutusta, hätäensiavun antamista ja avunhälyttämistä, katuturvallisuutta ja itsesuojelua sekä perehdytään kyberturvallisuuden perusteisiin ja kotivaraan.

Hinta sisältää vakuutuksen, ruoat ja koulutusmateriaalin.

HUOM! Kurssimaksu on alennettu Lotta Svärd Säätiön säätiötuella.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävän koulutuspaikan valmiuspäällikköön.

Karkialampi, Mikkeli
Jääkäritie 5