Erikoisjoukkotoimintakurssi

Ajankohta 9.6.2023 - 11.6.2023
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 19.4.2023 8.45 - 21.5.2023 23.00

Kurssin tarkoituksena on kehittää kurssilaisen taitoja toimia erikoisjoukon osana tavanomaisista sotilaallisista operaatioista poikkeavissa tehtävissä.

Kurssin jälkeen kurssilainen tuntee
- kuinka toimitaan vihollisen hallinnassa olevalla alueella,
- iskuosaston tukikohdan rakenteen ja perustamisen vihollisen alueelle ja
- toiminta-alueen, iskupaikkojen ja tähystyspaikkojen paikan valinnan ja tiedustelun.
sekä tietää iskuosaston tukikohdan rakenteen ja suojaamisen ja myös ymmärtää ja osaa oman toiminnan suojaamisen periaatteita ja menetelmiä.

Kurssi on kohdennettu ensisijaisesti sissi-, tiedustelu ja erikoisjoukkokoulutuksen saaneille.
Kurssi soveltuu sissi- ja erikoisjoukkotoiminnasta kiinnostuneille, Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen paikallisjoukkoihin sijoitetuille tai sijoituskelpoisille reserviläisille.

Kurssilla käytetään yhtenäistä PV M05 varustusta. Kurssilaisille, jotka eivät ole aikaisemmin kuitanneet MAAKK tai MPK varustusta, jaetaan perusvarustus, jolla pärjää kurssilla.
Ilmoittautuneille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, jossa on tarkempia ohjeita kurssin sisällöstä ja varustuksesta.
Kurssilaiset voivat kurssilla käyttää omaa M05 RES pukua ja omia maastoon soveltuvia jalkineita tai muita varusteita, jotka eivät poikkea väritykseltään PV:n varusteita. Lisäksi oman rinkan ja makuupussin käyttö on suositeltavaa. Omien varusteiden käyttämisestä ei kuitenkaan makseta korvauksia eikä vaurioita korvata.

Kurssin aiheena ovat mm.
- toiminta vihollisen hallinnassa olevalla alueella
- tukikohdan perustaminen ja toiminta tukikohdassa
- oman toiminnan suojaaminen ja naamiointi
- oman toimintakunnon ylläpitäminen
- liikkuminen maastossa valoisassa ja pimeässä
- maaston ja kohteen valinta sekä tiedustelu.
- vihollisen väistäminen toiminta-alueella

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298