Kyberturvallisuuden peruskurssi

Kesto 2, päivää
Paikkakunta Rauma
Ilmoittautumisaika 8.5.2023 9.11 - 7.9.2023 23.00

Kurssin tavoitteena on lisätä osallistujan kyberturvallisuutta opettamalla parhaita käytäntöjä ja miten välttää yleisimpiä sudenkuoppia. Kurssin suoritettuaan kurssilainen osaa tietoturvan perusteita sekä tietää käytännön toimenpiteitä näiden toteuttamiseksi. Kurssi antaa työkaluja syventävälle peruskurssille tai jatkokurssille etenemistä varten.

Kurssi soveltuu kaikille yli 16-vuotiaille. Alle 18-vuotiailta edellytetään vanhempien suostumus osallistua kurssille.
Tavanomainen tietokoneiden/tablettien käyttötaito; esimerkiksi verkkopankissa, verkkokaupassa, sekä sosiaalisessa, mediassa riittää.

Osallistujaa suositellaan suorittamaan verkkokurssit Kansalaisen kyberturvallisuus ja/tai Taistelijan kyberturvallisuus.

Kurssilla harjoitellaan henkilökohtaisen kyberturvallisuuden toimia.
Lähiopiskelu (2 pv).
Luennot:
1) Tietoturva sekä kyberturvallisuus
2) Salasanojen käyttö
3) Kyberuhat
4) Oma turvallinen toiminta
5) Viranomaisten toiminta
6) Langattomien verkkojen toiminta
Rastikoulutukset mm.
1) Salasanapaja
2) Verkon liikenteen seuranta ja sen demot
3) Oman koneen ”koventaminen”
4) Kotireitittimen konfigurointi

Kurssimaksuun sisältyy lounas, opetus, koulutusmateriaali sekä mahdollisen oppimisympäristön käyttö ja vakuutusturva
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse kurssin johtajalle.

Kerhohuone: Hotelli Raumanlinna
Valtakatu 5, 3. krs