Maastovaellus Kurjenrahkan kansallispuisto

Ajankohta 18.8.2023 - 20.8.2023
Paikkakunta Pöytyä
Ilmoittautumisaika 24.5.2023 8.28 - 6.8.2023 23.00

Kurssin tarkoituksena on luoda osallistujalle valmiudet lähteä omatoimiselle yön yli vaellukselle.
Kurssin jälkeen osallistujat muistavat, mitä asioita pitää ottaa huomioon vaellukselle lähtiessä eri vuodenaikoina. Kurssilaiset pääsevät kokeilemaan viikonlopun aikana omia varusteitaan ja kokeilemaan, mitä lyhyelle vaellukselle kannattaa ottaa mukaan vaatteita, välineitä ja ruokaa.

Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille.
Kurssi ei sovi liikuntarajoitteisille henkilöille.

Maastovaellus suuntautuu Kurjenrahkan kansallispuistoon. Kurjenrahka on nimensä mukaisesti kurkien kotisuo, mutta siellä voit kokea myös pöllöjen keväthuuman.
Kesäkuussa Hattulan koulutuspaikka järjestetään Parolannummella teoriaosuuden. Tällä varsinaisella vaelluskurssilla ei käydä enää perusteita läpi.

Osallistujalla on oltava omat vaellusvarusteet, oma tai parin kanssa yhteinen majoite (teltta/laavu/tarppi/riippumatto), makuupussi, makuualusta, rinkka ja ruoanvalmistusvälineet ja ruoat.
Kurssinjohtajalta voi kysyä lainaan rinkkaa yms. välineitä, jos omia ei ole.

Hyväksytyille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, jossa on ohjeita kurssista ja kurssijärjestelyistä.

Ilmoittautuminen ja turvallisuusohjeet
Vaeltamiseen liittyviä
- varusteiden tarkastaminen, pakkaus ja säädöt
- toimintaohjeet
- toimintakunnosta ja varusteista huolehtiminen
- nestetasapainosta ja energian saannista huolehtiminen
- vaeltaminen erilaisissa maastoissa ja apuvälineiden käyttö (vaellussauvat tms.)
- hiertymien ja tapaturmien ehkäisy ja ensiapu
- havaintojen tekeminen
- majoittuminen ja lepo
Kurssin palaute ja päättäminen

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen ja koulutuksen.

Kurssia tuetaaan Lotta Svärd säätiön säätiövaroin

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Kurjenrahkan kansallispuisto
Kuhankuonontie 67 Pöytyä