Radioamatööriksi - Teams verkkokurssi VI

Kesto 4 päivää
Paikkakunta TEAMS- etäopetus
Ilmoittautumisaika 31.5.2023 15.26 - 6.9.2023 23.00

Kurssin tavoitteena on valmentaa osallistujaa niin, että hänellä on tarvittava tietous suorittaa hyväksytysti Liikenne- ja viestintäviraston radioamatöörin perusluokan tutkinto.
Tutkintoihin ilmoittautumiseen saa tukea ja neuvoa kurssista vastuussa olevilta, mutta ajan tutkintoon sopii kurssilainen itsenäisesti ja paikallisesti radioamatööriliiton pätevyystutkijan kanssa. Tutkinnon aikana voi suorittaa useamman moduulin kerralla.
Suoritetut tutkinnot (K ja T1/T2) oikeuttavat hakemaan pätevyystodistusta mikä antaa mahdollisuuden hakea omaa radiolupaa, joka oikeuttaa käyttämään omaa radioamatöörilähetintä ja -asemaa sekä rakentamaan itselleen sähköverkkoon liitettäviä laitteita.
Toiminta ei perustu sisällön tuottamiseen tai juontamiseen radiokuuntelijoille, vaan yhteydenpitoon alan harrastajien kesken. Radioamatööriltä ei vaadita teknistä taustaa, eikä kiinnostusta elektroniikkaa tai tietoliikennettä kohtaan, mutta se on eduksi. Rakentelu on ihan oma osa-alueensa harrastuksessa ja monet rakentavatkin itse laitteita ja antenneja.

Koulutukseen voivat ilmoittautua kaikki radioamatööritoiminnasta tai radioviestinnästä ja kiinnostuneet jotka ovat täyttäneet 18 vuotta. Ennakkotietoutta ei tarvitse olla, mutta tutkinnon onnistunut läpäiseminen vaatii etäkurssin lisäksi myös itseopiskelua ja tutustumista aiheeseen. Tähän kaikkeen kouluttajatiimi antaa tulitukea.
Radioamatööritutkinnon suorittamisessa Suomessa jo hyväksytyillä tutkintomoduuleilla ei ole vanhenemisaikaa, joten ne voi suorittaa joko yksi kerrallaan tai kaikki samassa tutkintotilaisuudessa
Radioamatöörit varmistavat työllään ihmisten turvallisuutta. Poikkeusoloissa radioamatöörien laitteilla ja toimilla saadaan muodostettua viestintäyhteyksiä, vaikka yleiset tietoliikenneyhteydet ja sähköt olisivat poikki.
Tämä harrastus on vienyt monta kättä kun sille on antanut pikkusormen ja tuskin kukaan on katunut asiaa.

Kurssi on kuudes verkkokurssina pidettävä perusluokan radioamatöörikurssi. Kurssi sisältää opetuksen lisäksi ennakkotehtäviä ennen kurssia ja annettuja tehtäviä kurssin välisenä aikana (3-5 h)
Kurssille ollaan hakemassa kolmea rinnasteista KH-päivää.
Huom! Seuraavat maksut ovat erillisiä kurssimaksusta (10 €)
SRAL (Suomen radioamatööriliitto) perii tutkinnoista maksun. Traficom pätevyystodistuksesta sekä taajuusmaksut.
- tutkintomoduulin (kun käyt tenttimässä K, T1 tai T2 osiot) hinta à 26 € 1.7.23 alkaen
- pätevyystodistus 43.75 €
- taajuusmaksu 18.14 €/vuosi
Suomen radioamatööriliiton pätevyystutkijoita löytyy ympäri Suomea, joten tutkinnot suoritetaan paikallisesti sopimalla asiasta pätevyystutkijan kanssa. Tutkinnoille on kuitenkin asetettu ajankohdaksi pari annettua viikonloppua jotka tarkentuvat tutkinnon vastaanottajien toimesta. Tutkinnon aikana voi suorittaa useamman moduulin kerralla. Tutkintoihin ilmoittautumiseen saa neuvoja ja tukea kurssista vastuussa olevilta.

Kurssi muodostuu yhdeksästä kolmen tunnin kurssi-illasta sekä yhdestä varaillasta niin haluttaessa. Kurssi käsittää yhteensä 27(+3) tuntia.
Seuraavassa on alustava aikataulu , johon muutokset ovat vielä mahdollisia.

Radioamatööritoiminnan esittely ja Radioliikenne- ja määräysosio (K-moduuli)
Ke 20.9. ja 27.9. klo 18-21

Huom! Tutkinto(lähi)päivät sovitaan itsenäisesti tutkinnonvastaanottajan kanssa. Tenttitilaisuuksia ei lasketa kurssitunneiksi. Suosittelemme ja ohjeistamme ottamaan ajoissa yhteyttä jotta K-moduulin tulisi tentittyä mieluiten pian sen opetuksen jälkeen. Sama asia T1-moduulin osalta.

Sähköopin ja elektroniikan perusteet sekä sähköturvallisuusohjeet (T1-moduuli)
Keskiviikot 4.10. 11.10. 18.10. 25.10. 1.11. ja 8.11. klo 18-21
Kurssi-iltojen alustava opetussisältö löytyy materiaalista. Sekä K- että T1-moduulin opetusmateriaalin alkulehdillä on niiden sisällysluettelo
Tervetuloa mukaan!

Kurssimaksuun sisältyy opetus, koulutusmateriaali sekä mahdollisen oppimisympäristön käyttö ja vakuutusturva.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi.

TEAMS:in avulla etäopetuksena TEAMS- etäopetus

Kurssinjohtaja