PikkuNASTA FANNI 2023 Maastotaidot (peruskurssi)

Ajankohta 13.10.2023 - 15.10.2023
Kesto 3 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 21.8.2023 11.00 - 10.9.2023 23.55

Kurssilainen ymmärtää, miten liikkua turvallisesti maastossa ja selviytyä luonnon olosuhteissa yön yli.

Sopii maastossa liikkumisesta ja siellä yöpymisestä kiinnostuneille naisille. Yleisesti alaikäraja osallistujille on 16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa.

NASTA-harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Harjoitukseen osallistujat majoittuvat yhteistuvissa, mikäli muuta ei mainita. Pesutilat ovat myös yhteiskäyttöisiä ja esim. suihkut voivat olla avoimia tiloja.

Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Kurssilla harjoitellaan perustason maastotaitoja ja yövytään metsässä. Lisäksi käydään läpi retkeilijän keskeiset tarvikkeet ja varusteet.

1. Kurssin avaus
2. Jokamiestaidot maastossa
- jokamiehen oikeudet
- puukon ja kirveen turvallinen käsittely
- tulenteko ja nuotiot
- tilapäismajoitteet
- pukeutuminen ja varusteet maastossa
- erilaiset solmut
- ruoan valmistus maastossa
- ensiapu maastossa
3. Suunnistus- ja karttataidot
- karttamerkit ja kartan käyttö
- kompassin käyttö
- suunnistusharjoitus
4. Yöpyminen maastossa
- puolijoukkueteltan sijainti ja pystytys
- telttaturvallisuus
5. Kurssin päätös

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Lotta Svärd säätiö tukee harjoitusta.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Maanpuolustustalo (Mapu-talo)
Hiukanpolku 19