Nuorten turvakurssi, Uurainen

Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 6.6.2023 13.42 - 28.9.2023 12.00

Kurssin jälkeen kurssilainen
- osaa suunnitella ja toteuttaa yön yli kestävän eräretken majoittumisineen.
- osaa huomioida vuoden ajan vaatimukset varustautumiselle ja retkeilijän varusteiden pakkaamisen kantovälineeseen.
- hallitsee ensiavun perusteet sekä tarvittaessa avun opastamisen kohteelle
- ymmärtää suunnistuksen perusteet
- osaa hakea tietoa maanpuolustuskoulutuksen järjestämistä kursseista ja hakeutua näille

Lisäksi tutustutaan jäniksen/ketun metsästykseen ajavalla koiralla.

Uuraisten koulukeskuksen valinnaisainekurssin ”Seikkailu- ja Eräkurssi” valinneille yli 16v. sekä heidän kouluttajilleen.

Ei erillisiä esitietovaatimuksia. Kurssi kuuluu koulun valinnaisaineisiin.

Sovelletun vaiheen eräretki ja maastoyöpyminen alustava aikataulu)

Lähtö torstaina 12.10.2023 klo 13.00 Uuraisten koulukeskukselta autoilla kohti Höytiän erämaita. Torstaina leiriytyminen maastossa kahteen puolijoukkuetelttaan ja iltapäivän - illan aikana rastikoulutusaiheet erä-, ensiapu- ja maastotaitotaitoharjoituksina.

Yövymme teltoissa, joten varustautuminen säänmukaisella ja maastokelpoisella vaatetuksella sekä yöpymisvarustein on ehdottoman tärkeää. Perjantaina aamutoimien jälkeen vuorossa lyhyehkö maastovaellus metsässä jonka yhteydessä tutustuminen jäniksen/ketun metsästykseen ajavalla koiralla.

Telttamajoituksen purku ja paluu koululle perjantaina 13.10.2023 klo. 15.00 mennessä.

Kaikkien kurssille osallistuvien on ilmoittauduttava Maanpuolustuskoulutuksen (MPK) koulutustietojärjestelmän kautta.

Kurssilaisten huoltajat ovat tervetulleita mukaan retkelle, teltoissa on vielä tilaa.
Mikäli huoltajia lähtee mukaan, pyydän ilmoittamaan osallistumisesta myös kurssinjohtajalle sähköpostilla; sami.pasanen@uurainen.fi

Kurssi on osallistujille maksuton sisältäen koulutuksen, koulutusmateriaalin, ruokailut, majoituksen ja vakuutuksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Vanha esikuntakomppania
Immolantie 9