Kyberturvallisuuden syventävä peruskurssi

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 19.6.2023 8.00 - 7.9.2023 22.00

Kurssin tavoitteena on syventää peruskurssin tietoja ja taitoja erityisesti painottamalla käytännön harjoituksia.

Kurssin käytyään kurssilainen osaa soveltaa käytännössä tietoturvallisuutta lisääviä toimenpiteitä henkilökohtaisessa tietojenkäsittelyssä kuten omassa koneessaan, mobiililaitteissa, kotiverkossa ja siihen liitetyissä laitteissa.

Kurssi antaa paremmat edellytykset jatkokurssille etenemiseen.

Kyberturvallisuuden syventävä peruskurssi on suunnattu kaikille tietoturvasta ja kyberturvallisuudesta kiinnostuneille kansalaisille.

Kurssi tukee NOC ja SOC-kyberturvallisuuden jatkokursseja.
Kurssi tukee koti- ja pientoimiston verkossa työskentelyä.

Kurssille osallistuminen edellyttää esitettyjen peruskurssien käymistä tai vastaavien taitojen osaamista (katso esitiedot). Ennakkovaatimuksena on tietotekniikan ja tietokoneen perusteet sekä tietämystä tietokonelaitteistojen ja ohjelmien toiminnasta sekä IP-protokollaperheestä.

Suositellaan suoritettavaksi Jyväskylän avoimen yliopiston Kansalaisen kyberturvallisuus -verkkokurssin suorittamista.

Ennen kurssia, kurssilainen tuntee TCP/ IP protokollaa ja Linux-käyttöjärjestelmää.
Kyberturvallisuuden peruskurssin suorittaminen.

Kurssin ilmoittautumispaikka on Karkialammella. Opastus on järjestetty VT13 / Jyväskyläntien ja Karkialammentien risteyksestä. Seuraa sinisiä MPK:n opasteita alueella. Ilmoittaudu 23.9. klo 9.00 mennessä. Kurssin päättyy 24.9. klo 16.00 mennessä.

Kurssilla ei jaeta suojavaatetusta. Kurssilla voi käyttää omaa jaettua M05 / M05 RES vaatetusta.

Ota mukaasi kurssille:
- kuvallinen henkilöllisyystodistus,
- henkilökohtaiset hygieniavarusteet
- juomapullo
- sisäkengät

Army Hostel'illa on kaikille kurssilaisille varattu majoitus yöpymistä varten liinavaatteet ja pyyhe. Yöpyminen kuuluu kurssiin ja kurssin hintaan.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Kurssikirje lähetetään noin 2 viikkoa ennen kurssia osallistujille.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Syventävällä kurssilla on sekä luento-opetusta sekä käytännön harjoittelua erilaisilla rasteilla. Kurssin painopiste on erityisesti käytännön harjoittelulla, jota viedään syvemmälle kuin peruskurssilla.

Kurssilla harjoitellaan henkilökohtaisten tietokoneiden ja matkapuhelimien sekä niissä olevien tietojen suojaamista.

Lähiopiskelu: Kurssin sisältö koostuu pääasiassa Kyberturvallisuuden peruskurssin aiheista siten, että painopiste on käytännön harjoituksilla.

Rastikoulutukset:
1) Tietokokeen asentaminen
2) Kotiverkon segmentointi
3) Palomuurien ominaisuuksien läpikäyminen.
4) Tietojen salaaminen ja suojaaminen

Kurssilla käydään läpi mm:
- Wazuh
- Linux
- Graylog
- Opnsense ja remote ssh & vlan
- Clam virustoiminta ja palomuurin toiminta
- Zyxel
- Netplan
- Netmanager

HUOM! Hinta on alentunut Maanpuolustuksen kannatus säätiön myöntämällä säätiötuen avulla. Alkuperäinen hinta 60,00€.

Koulutustilaisuuden hintaan sisältyvät opetus, koulutusmateriaalit ja vakuutusturva.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin (Valmiuspäällikkö Minna Rossi, 050 356 4845, minna.rossi@mpk.fi).

Karkialampi Mikkeli
Tyrjäntie 9 / RAK3
50150 Karkialampi, Mikkeli

Kurssin hallinto: Valmiuspäällikkö Minna Rossi, minna.rossi@mpk.fi, 050 356 4845