Nuorten turvakurssi, maastovaihe

Kesto
Paikkakunta Upinniemi
Ilmoittautumisaika 10.8.2023 17.37 - 30.8.2023 14.00

Koulutuskokonaisuuden tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia turvallisuuteen liittyvissä teemoissa sekä lisätä nuorten yhteiskunnallista turvallisuusymmärrystä.

Maastovaiheen tarkoitus on antaa osallistujalle käytännön taitoja oman ja muiden turvallisuuden parantamiseksi sekä oman kriisinsietokyvyn ja toimintakyvyn parantamiseen arjen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta.
Tavoitteena on, että maastovaiheen suorittanut:
• ymmärtää toimimisen merellisessä ympäristössä ja merenkulun perustaitoja
• muistaa maastossa yöpymisen ja toimimisen perustaidot.

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti Porkkalan lukion opiskelijoille. Nuorten turvakurssi -koulutuskokonaisuuden kohderyhmänä ovat 16 vuotta täyttäneet nuoret. Ensisijaisesti kurssit on suunnattu henkilöille, jotka opiskelevat toisen asteen oppilaitoksissa. Lukiot ovat hyväksyneet yleisesti kurssikokonaisuuden opiskelijan valinnaisiin suorituksiin.

Ei esitietovaatimuksia.

Nuorten turvakurssin maastovaihe sisältää käytännön koulutusta varautumiseen ja maastossa toimimiseen liittyvistä teemoista. Lisäksi myös maastovaiheen aikana voidaan järjestää luentoja, jotka esittelevät turvallisuusviranomaisia ja näiden toimintaa. Maastovaiheessa käsiteltävät koulutusaiheet voivat olla esimerkiksi seuraavia:
• Toimintakyvyn ylläpito
• Toiminta merellä ja merenkulun perusteet
• Hätäensiapu ja hätäpuhelun soitto
• Esteradan suorittaminen
• Kalustoesittely
• Varusmiespalveluksen esittely
• Kriisinhallintatehtävien esittely
• Selviytymistaidot maastossa
• Puolijoukkueteltassa yöpyminen

Koulutus toteutetaan pääosin rastikoulutuksena tai muuten käytännöllisinä harjoituksina.

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Upinniemi
Upinniementie 1160