NASTA Tyyni 2023 Kyberturvallisuuden peruskurssi + pohjakoulutus Kansalaisen kyberturvallisuus -verkkokurssi 2023

Ajankohta 22.9.2023 - 24.9.2023
Paikkakunta Raasepori
Ilmoittautumisaika 2.8.2023 9.00 - 21.8.2023 8.00

Kurssin tavoitteena on perehtyä kyberturvallisuuteen opettamalla infranhallinnan ja ylläpidon parhaita käytäntöjä ja miten välttää yleisimpiä sudenkuoppia. Kurssi antaa työkaluja syventävälle peruskurssille tai jatkokurssille etenemistä varten osaamisen tason mukaan.

Kurssin suoritettuaan kurssilainen ymmärtää tietoturvan perusteita ja käytännön toimenpiteitä näiden toteuttamiseksi.

Soveltuu kaikille ja kaikenikäisille naisille. Alaikäraja osallistujille on
16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa.

NASTA-harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Harjoitukseen osallistujat majoittuvat varuskunnan kasarmeissa yhteistuvissa, mikäli muuta ei mainita. Pesutilat ovat myös yhteiskäyttöisiä ja esim. suihkut voivat olla avoimia tiloja.

Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Osallistujan tulee olla suorittanut verkkokurssi Kansalaisen
kyberturvallisuus ja/tai Taistelijan kyberturvallisuus -kurssi.

Verkkokurssi tulee olla tehtynä hyväksytysti ennen ilmoittautumista, varaa riittävästi aikaa kurssin tekemiseen. Verkkokurssin todistusta tai itse tulostettua hyväksyttyä suoritusta kysytään kurssille hyväksytyiltä. Kurssi on automaattisesti arvioitava, joten tulos näkyy opiskelijalle Jyväskylän yliopiston Moodlessa heti tentin tekemisen jälkeen. Moodle-sivun voi tulostaa näytöksi siitä, että kurssi on suoritettu. Jos pistemäärä on vähintään 20/30, suoritus on hyväksytty.

Kurssin pohjakoulutukseen liittyvä kansalaistaitoa edistävä,
Kansalaisen kyberturvallisuus -verkkokurssi 2023:

Kurssilaisella tulee olla mukana oma Henkilökohtainen älypuhelin ja tietokone, muista myös omat laturit mukaan.

Kurssilla harjoitellaan henkilökohtaisen kyberturvallisuuden toimia.

1) Tietoturva sekä kyberturvallisuus
2) Kyberuhat
3) Salasanatyöpaja
4) Oma turvallinen toiminta
5) Viranomaisten toiminta
6) Ajankohtaiset ilmiöt

Harjoitus: Hyökkääjän saappaissa työpaja

Kouluttajien ennakkokysymykset tiedoista ja taidoista lähetetään kurssille hyväksytyille, Google Forms-linkki.

Kurssimaksu peritään, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Dragsvik
Raaseporintie 39