Maakuntakomppanian ja reserviläisten kuntotesti- ja ampumapäivä

Ajankohta 3.8.2024
Kesto 1 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 17.6.2024 11.00 - 28.7.2024 23.55

Reserviläisten ja maakuntakomppaniaan pyrkivien ja maakuntakomppaniaan sijoitettujen kunnon sekä ampumataidon testaaminen.

Todeta koulutettavan ampumataidon taso ja ampumakoulutuksen tavoitteiden saavuttaminen.

Pohjois-Pohjanmaan reserviläiset ja maakuntakomppaniaan kuuluvat reserviläiset, sekä maakuntakomppaniaan hakeutuvat reserviläiset.

Fyysisen toimintakyvyn koulutukseen, kuten kuntotesteihin ei saa osallistua sairaana tai toipilaana.

Henkilöllä tulee olla henkilökohtainen liikuntaan soveltuva vaatetus ja kengät. Lisäksi suositellaan ottamaan pientä omaa evästä, jolla jaksaa viimeisenä suoritettavan kestävyystestin.

Fyysisen toimintakyvyn testit (=kuntotestit) ovat seuraavat:

Kestävyystesti
- 12-minuutin juoksutesti
- UKK-instituutin kävelytesti (yli 45-vuotiaat ja riskiryhmään kuuluvat)

Lihaskuntotestit
- vauhditon pituushyppy
- istumaannousu
- etunojapunnerrus

Lisätietoja testeistä: Lisää liikettä

Kun olet suorittanut kestävyystestin ja lihaskuntotestit vähintään tasolla 1 olet oikeutettu yhteen (1) rinnasteiseen KH -päivään vuodessa. Sitä varten sinun tulee ilmoittautua seuraavalle kurssille: Reserviläisten fyysisen toimintakyvyn testit 2024 31.12.2024 klo 16.00 mennessä. MPK tarkastaa tietojen oikeellisuuden ja tiedot päivittyvät asevelvollisuusjärjestelmään seuraavan vuoden alussa.

Tämä kurssi on myös osasuoritus reserviläisen kenttäkelpoisuustesteistä. Osasuoritukset, ovat jalka-, hiihto- ja polkupyörämarssit, suunnistus ja ammunta. Jalkamarssin minimimatka on 25 kilometriä, hiihtomarssin 50 kilometriä ja polkupyörämarssin 100 kilometriä. Suunnistuksen vaatimuksena on seitsemän (7) kilometrin suunnistusrata virallisella ajanotolla. Ampumasuoritukseksi hyväksytään ampumataitotesti rynnäkkökiväärillä, reserviläisaseella tai kiväärillä. Lisäksi hyväksytään ampumakilpailun virallinen tulos lajeissa, joissa järjestetään sotilaiden SM-kilpailuja. Kun olet suorittanut kaksi kolmesta osasuorituksesta, olet oikeutettu yhteen (1) rinnasteiseen KH -päivään vuodessa. Sitä varten sinun tulee ilmoittautua seuraavalle kurssille: Reserviläisten kenttäkelpoisuussuoritukset 2024 31.12.2024 klo 16.00 mennessä. MPK tarkastaa tietojen oikeellisuuden ja tiedot päivittyvät asevelvollisuusjärjestelmään seuraavan vuoden alussa.

Ohjelma (alustava)

9.30 Ilmoittautuminen
9.30 - 10.30 Lihaskuntotestit
11.00 - 14.00 Ammunta (Ampumataitotesti)
14.30 - 15.30 Juoksu / kävelytesti
16.00 Kurssin päätös

Maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Ampumaradan Paviljonki
Hiukanreitti 225