Asekäsittely ja simulaattoriharjoittelu

Ilmoittautumisaika 11.10.2023 19.00 - 20.12.2023 12.00

Koulutettava
Hallitsee
- Turvallisen asekäsittelyn mukaan lukien pistoolin kotelointi ja kotelosta vetäminen
Osaa
Kiväärillä
- Toiminnan ampumaradalla
- Hyvän ampuma-asennon ja laukauksen vaatimukset ammuttaessa makuulta ja pystyasennosta
- Hengitysrytmin, aseen vakaana pidon, tähtäämisen, liipaisun ja jälkipidon
- Lippaan vaihtamisen polviasennossa
- Aseen tilan tarkastamisen.
Pistoolilla
- Ampumaotteen ja -asennon muodostamisen
- Oikean tähtäyskuvan muodostamisen
- Puristavan laukauksen ja jälkitoimet laukauksen jälkeen
- Ampumisen eri etäisyyksille ja useamman laukauksen ampumisen
- Tekemänsä laukaisuvirheen syyn ja toimenpiteet virheen korjaamiseksi

Osaa sisäampumasimulaattorin (SAS) käytön perusteet ampumaharjoittelussa.

Kurssi soveltuu täysi-ikäisille miehille ja naisille, jotka haluavat oppia pistooli- ja kivääriammunnan perusteet ja ehkä aloittaa uuden harrastuksen.

Kurssilaisia ei varusteta, joten varaudu tarkoituksenmukaisella vaatetuksella. Oma juomapullo on hyvä olla mukana. Kurssi järjestetään sisätiloissa. Lounas ruokaillaan varuskuntaravintolassa, jonne siirrytään jalan (300 m).
Varaa mukaan vyö (leveys max 5,5 cm), johon saa pistoolikotelon kiinni. Kurssin järjestäjä varaa pistoolikotelot.

Käytännölliset asiat sotilasalueella toimimiseen liittyen kerrotaan kurssi-infossa, joka lähetetään kurssille hyväksytyille viikolla 1. Kysymyksiin vastaa kurssinjohtaja. HUOM! Kurssille tulijoilla pitää olla esittää voimassa oleva poliisin myöntämä henkilökortti tai passi.

Suoritettu kurssi antaa hyvät perusteet osallistua kiväärin ja pistoolin perusammuntoihin. Ensimmäinen pistoolin perusammuntakurssi Kajaanin koulutuspaikalla vuonna 2024 järjestetään 20.1. ja ensimmäinen kivääriammunta 27.1.

Kurssilla opetellaan sisäampumasimulaattoria (SAS) hyödyntäen aseen turvallinen käsittely ja ammunnan perusteet sekä aseiden huoltopurku. Koulutus tapahtuu pienryhmissä.

Aikataulu
09:00 Kurssilaiset ilmoittautuneet kurssilla, alkupuhuttelu
09:30 Koulutus rastit 1-4
12:00 Lounas
13:00 Koulutus rastit 1-4
15:30 Kurssin päättäminen klo 16.00 mennessä.

Osallistumismaksun laskutus tapahtuu kurssin jälkeen.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97