Sotilaan perustaidot naisille

Kesto
Paikkakunta Ylämylly
Ilmoittautumisaika 22.1.2024 14.00 - 19.2.2024 8.00

Kurssin tavoite on antaa kurssilaisille mahdollisuus tutustua asepalveluksen sisältöön sekä koulutusaiheisiin, sekä tukea heidän päätöstään suorittaa tai olla suorittamatta naisten vapaaehtoinen asepalvelus.

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
- muistaa naisten vapaaehtoiseen asepalveluksen hakuprosessin ja perusteet
- muistaa perusteet sotilashierarkiasta ja sotilaallisen kurin merkityksestä sekä toiminnasta kasarmilla
- muistaa perusteet majoittumisesta ja toimintakyvyn säilyttämisestä talvisissa maasto-olosuhteissa
- muistaa sotilaan vaatetuksen ja sen tarkoituksenmukaisen käytön
- muistaa turvallisen asekäsittelyn ja taisteluensiavun perusteet
- muistaa perusteet ryhmässä toimimisesta ja varusteiden huolehtimisesta
- ymmärtää varusmiespalveluksen arkitodellisuuden ja asevelvollisuuden vaatimukset, joiden perusteella pystyy tekemään päätöksen, hakeeko suorittamaan vapaaehtoista varusmiespalvelusta.

Kurssi on suunnattu 18-vuotta täyttäneille naisille, jotka ovat kiinnostuneita naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta. Kurssi soveltuu erityisesti vapaaehtoista asepalvelusta harkitseville, päätöksensä jo tehneille tai jo palvelukseenastumismääräyksen saaneille naisille. Kurssi soveltuu myös muille täysi-ikäisille naisille, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan varusmiespalveluksen arkeen.

Kurssille osallistujalla tulee olla normaali fyysinen kunto ja kyky huolehtia itse itsestään.

Kurssille voidaan ottaa enintään 24 kurssilaista.

Kurssi majoittuu ensimmäisen yön sisätiloissa kasarmiolosuhteissa ja toisen yön ulkona maastossa puolijoukkueteltassa. Mahdollisuutta yölomaan ei ole. Majoittumiseen tarvittava kalusto ja tavarat jaetaan järjestäjän toimesta.

Osallistujat saavat tarkemmat tiedot kurssin yleisjärjestelyistä hyväksymisilmoituksen yhteydessä noin viikkoa ennen kurssin alkua.

Pohjois-Karjalan Aluetoimisto tekee lopullisen päätöksen osallistujien hyväksymisestä kurssille.

Alustava ohjelma (muutokset mahdollisia)

Perjantai 1.3.2024
Klo 18.00 mennessä Kurssilaisten ilmoittautuminen
Klo 18.00 - 21.00 Varustaminen, oppitunti sotilaallisesta käyttäytymisestä ja toiminnasta kasarmilla
Klo 21.00 - Iltapala, majoittuminen kasarmiolosuhteissa

Lauantai 2.3.2024
Klo 6.00 - 7.00 Herätys ja aamupala
Klo 7.00 - 11.00 Koulutusta
- Turvallisen asekäsittelyn perusteet (ekoaseet)
- Sulkeisjärjestyksen perusteet
- Rastikoulutusta (taisteluvarustukseen tutustuminen, sotilaan toimintakyky ja maastossa toimiminen, partion ja ryhmän etenemismuodot)
- Hiihtokoulutus
Klo 11.00 - 11.40 Lounas
Klo 11.40 - 16.30 Koulutusta ja siirtyminen majoitusalueelle
- Hiihtomarssi
- Toiminta majoitusalueella, taistelukoulutuksen perusteet (käsikranaatin heitto, kevyen kertasingon käsittely, pioneeritoiminnan perusteet, tuli- ja lähivartiomiehen toiminta)
Klo 16.30 - 17.00 Maastopäivällinen
Klo 17.00 - 22.00 Tukikohdan perustaminen, maastossa majoittumisen perusteet, maastoiltapala
klo 22.00 - Lepo, tukikohtapalvelu

Sunnuntai 3.3.2024
Klo 6.30 - 8.00 Herätys, maastoaamupala, tukikohdan purkaminen
Klo 8.00 - 11.00 Kertaava koulutus, siirtyminen Ylämyllylle
- Taisteluensiavun perusteet
Klo 11.00 - 12.00 Lounas
Klo 12.00 - 14.00 Huolto
- Joukkokohtaisen materiaalin huolto ja palautus
- Henkilökohtaisen materiaalin huolto ja palauttaminen, peseytyminen
Klo 14.30 - 16.00 Oppitunti
- Naisten vapaaehtoisen asepalveluksen hakuprosessi, varusmiespalveluksen perusteet
Palautekeskustelu, kotiuttaminen klo 16 mennessä

Kurssimaksuun sisältyy opetus, opetusmateriaali, oppimisympäristö, ateriat ja tapaturmavakuutus.

Kurssia tuetaan Maanpuolustuksen kannatussäätiön rahoituksella.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Milja Muikku, milja.muikku@mpk.fi, puh. 050 517 5555).

Ylämyllyn Varastoalue
Paloaukeantie 10 A
80400 Ylämylly

Kurssinjohtaja ja hallinto: Milja Muikku (milja.muikku@mpk.fi, puh. 050 517 5555)