Taistelupelastajan erikoiskurssi, talvi

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Valkeakoski
Ilmoittautumisaika 19.10.2023 9.53 - 14.1.2024 17.00

Kurssin tavoitteena on kerrata taistelupelastajan peruskursseilla opittua ja ylläpitää vaadittavaa taisteluensiavun osaamista. Kurssilla koulutetaan taisteluensiavun erityispiirteitä ja toimintatapoja tilanteessa jossa toimitaan kylmässä ja pimeissä olosuhteissa.

Soveltaa (hallitsee)
• Käyttää taistelupelastajan ensihoitosarjan välineitä ja
tarvittaessa tilapäisvälineitä henkeä pelastavassa
taisteluensiavussa
• Taisteluensiavun toteuttaminen taistelupelastajan
tehtävässä sekä haavoittuneen evakuointi
Ymmärtää (osaa)
• Taisteluensiavun perusteet arktisissa olosuhteissa
Muistaa (tuntee)
• Tietää arktisen ilmaston haasteet toimintakyvyn
ylläpitämisessä ja sokin ehkäisyssä
• Osaa ja tietää oman henkilökohtaisen sekä ryhmän
toimintakyvyn ylläpitämisen perustiedot ja -taidot

Kurssi soveltuu kaikille reserviläisille jotka suoriutuvat kohtalaisesta fyysisestä rasituksesta. Kurssilaisen on oltava fyysiseltä suorituskyvyltään sellainen, että hän suoriutuu haavoittuneen käsittelystä ja hätäsiirrosta, sekä tavanomaisesta maastotoiminnasta.

Tistelupelastajan perus- ja jatkokurssin suorittaneille ja (tai vast. tiedot ja taidot hankkineelle), kurssi on tarkoitettu sijoitetuille ja sijoittamiskelpoisille reserviläisille.
Kurssista myönnetään kaksi rinnasteista kertausharjoitusvuorokautta.

Oppitunteja ja käytännönharjoituksia seuraavista aiheista:
• Arktisissa olosuhteissa tehtävä henkeä pelastava ensiapu, sokin ehkäisy ja ryhmän toimintakyvyn ylläpitäminen
• Potilassuojan rakentaminen
• Taistelupelastajan toiminta heikossa valossa ja pimeässä

Kurssi on osallistujille maksuton sisältäen koulutuksen, ruokailut, vaatetuksen, majoituksen ja vakuutuksen.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Säres Center
Huittulantie 327