Selviytymiskurssi

Kesto
Paikkakunta Ylämylly
Ilmoittautumisaika 30.5.2024 15.15 - 10.7.2024 23.00

Kurssin päämääränä on oppia selviytymään maastossa lyhyitä aikoja ilman ruokaa, juomaa ja suojaa sulan maan aikana.

Kurssin käytyään kurssilaiset osaavat
- tehdä hätämajoitteen
- tehdä tulen ilman tulitikkuja tai sytyttimiä
- löytää maastosta vettä ja puhdistaa sitä
- löytää maastosta luonnonmuonaa ja valmistaa sitä
- määrittää luonnonmerkkien avulla ilmansuunnat ja hyödyntää ko. taitoa suunnistamisessa.

Kurssi soveltuu perusterveille peruskuntoisille täysi-ikäisille henkilöille, jotka pystyvät liikkumaan maasto-olosuhteissa ja haluavat syventää erätaitojaan poikkeavissa olosuhteissa.

Kurssi on fyysisesti ja henkisesti vaativa. Kurssilaisen on pystyttävä marssimaan maastossa useamman tunnin mittainen marssiosuus, selviydyttävä kurssin aikana vähäisellä ravinnolla ja varauduttava yöpymään tilapäisessä majoitteessa säässä kuin säässä.

Kurssi järjestetään, jos kurssille ilmoittautuu vähintään 8 kurssilaista. Kurssille voidaan ottaa enintään 20 kurssilaista.

Kurssilaisille varataan suojavaatetus. Omia, täydentäviä varusteita voi käyttää järjestäjän antaman ohjeistuksen mukaisesti.

Kurssille hyväksytyille lähetetään yksityiskohtaisemmat ohjeet viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

Pohjois-Karjalan aluetoimisto tekee päätöksen kurssilaisen hyväksymisestä kurssille.

Alustava ohjelma (muutokset mahdollisia):

Perjantai 26.7.

Klo18.00 mennessä Kurssilaisten ilmoittautuminen
Klo 18.00–19.00 Alku- ja turvallisuuspuhuttelu, varustaminen
Klo 19.00–24.00 Siirtyminen toiminta-alueelle ajoneuvoilla ja jalkamarssina. Hätämajoitteen teko, henkilökohtainen huolto ja lepo.

Lauantai 27.7.

Klo 07.00 Herätys
Klo 07.00–22.00 Koulutus, aiheita:
- selviytymisen teoriaa ja käytäntöä
- ravinto, luonnonmuona
- neste/veden hankinta ja puhdistus
- ensiapu/ensiapu tilapäisvälineillä
- itsensä esille tuominen etsijöille
- tulen teko tuluksilla (sytytyspuikko)
- pysyvämmän hätämajoitteen tekeminen
- suojautuminen kylmältä ja sateelta
- ruoan valmistus luonnonmuonasta,
- suunnistaminen ilman karttaa ja kompassia,

Sunnuntai 28.7.

Klo 07.00 Herätys ja aamupala
Klo 07.30–11.00 Koulutus, aiheita:
- leirin purkaminen ja jälkien siivoaminen
- hiljainen irtautuminen/väistäminen
- siirtyminen suunnistaen vesistön ylityspaikalle
- vesistön ylitys tilapäisvälinein.
Klo 11.00–16.00 Siirtyminen marssien/ ajoneuvoilla huoltoalueelle.
- varusteiden palautus, henkilökohtainen huolto,
- ruokailu/kahvit, palaute,
Klo 16.00 mennessä kotiuttaminen.

Koulutusviikonlopun hintaan sisältyy opetus, opetusmateriaali, ohjelmaan merkityt ateriat, suojavaatetus ja -varustus, majoitus ja vakuutusturva.

Kurssipaikan käyttämättä jättäminen ilman ilmoitusta ennalta on peruste täyden kurssimaksun perimiselle.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Atte Lintumäki, atte.lintumaki@mpk.fi , 050 358 8989).

Ylämyllyn Varastoalue/Polvijärvi
Paloaukeantie 10 A
80400 Ylämylly

Kurssinjohtaja ja hallinto: Koulutuspäällikkö Atte Lintumäki (atte.lintumaki@mpk.fi , 050 358 8989)