Polkupyörämarssi ja alueellinen sotahistoria

Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 14.11.2023 11.55 - 21.7.2024 23.00

Kurssin tarkoituksena on
- ylläpitää ja lisätä maanpuolustustahtoa ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta
- kehittää kansalaisten myönteistä suhtautumista liikuntaharrastukseen
- osoittaa polkupyörän edut liikunta- ja liikkumismuotona
- lisätä osallistujien tietoutta Hämeenlinnan ja Hattulan seudun perinteistä ja sotilaalliseen toimintaan liittyvästä historiasta
- antaa kokemus toiminnasta polkupyörällä tapahtuvasta osastoajosta.

Kurssi on MPK:n varautumis- ja turvallisuuskoulutusta.
Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille pyöräilystä ja historiasta kiinnostuneille naisille ja miehille.
Alle 18 -vuotiaalla osallistujalla tulee olla huoltajan suostumus osallistumiseen.
Kurssi soveltuu niille henkilölle, jotka haluavat tietoa ja kokemusta polkupyöräilystä osaston osana sekä kokea marssin tunnelman sekä kuulla valaisevia kertomuksia seudun historiasta ja sotilaallisesta toiminnasta alueella.

Kurssi on kestonsa vuoksi fyysisesti kohtalaisen raskas. Reitti kulkee Hattulasta (Parolannummelta) Hämeenlinnan kiertäen historiallisia nähtävyyksiä. Reitti kulkee pääsääntöisesti hyväkuntoisia pyörä-ja puistoteitä pitkin. Reitin pituus on noin 40 km. Marssin aikana pidetään taukoja ja kuullaan tarinaa perinnekohteista. Marssi etenee yhtenä jonona, pienryhmiin jaettuna, matkavauhti vaihtelee n. 18 km/ h, ajoaika klo 9-16 välisenä aikana.
Kurssi ruokailee tauolla.
Osallistujalla tulee olla vähintään tyydyttävä peruskunto ja polkupyörällä ryhmässä ajamisen taito sekä riittävä kunto selvitä noin 40 km ajomatkasta.
Osallistujilla on mahdollisuus suorittaa pyörämarssi joko omalla tai Puolustusvoimien polkupyörällä. Puolustusvoimilla on myös naisten mallisia polkupyöriä (alle 165 cm:n pyöräilijälle).
Niille, jotka suorittavat marssin Puolustusvoimien polkupyörällä lainataan osallistujan näin halutessa Puolustusvoimien varustus.
Osallistujalla pitää olla oma pyöräilykypärä. Kypärä on pakollinen. Mukaan on hyvä varata selässä pidettävä tai polkupyörään kiinnitettävä reppu juomapullolle, sade- ja vaihtovarusteille.
Tarkempia tietoja varustuksesta ja järjestelyjen yksityiskohdista lähetetään osallistujille noin kaksi viikkoa ennen kurssia toimitettavassa kurssikirjeessä. Lisäksi alle 18 -vuotiaille osallistujille lähetetään huoltajan suostumuslomake.

Kurssin jälkeen on mahdollista osallistua Panssarimuseon järjestämään Panssarivaunuajeluun. Panssarivaunuajelu ei kuulu kurssiin ja siitä veloitetaan erillinen maksu (35 euroa/20 min).

- Ilmoittautuminen lauantaina 10.8.2024 klo 08:30 mennessä
- ohjelma ja varo-ohjeet
- Polkupyörä ja -osasto liikenteessä
- Polkupyörän tarkastukset ja säädöt
- Polkupyörämarssin liikennemääräykset
- Pyöräily, jonka aikana
- osastoajo, toiminta tauolla, nesteytyksestä huolehtiminen
- historiallisia tarinoita tietoutta Kanta-Hämeen historiallisista paikoista
- ruokailu
Henkilökohtainen- ja polkupyörähuolto
Palautteet ja kurssin päättäminen.

Kurssia tuetaan säätiövaroin.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati Vaakunasali
Parolannummentie 219