KEVÄT NIINI24 Paikallispuolustus-Taistelijan peruskurssi 3

Kesto 3 päivää
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 16.11.2023 12.22 - 1.4.2024 23.00

Taistelijan peruskurssilla koulutetaan uusimpien koulutusvaatimusten mukaisia paikallisjoukkojen taistelijan tietoja ja taitoja. Kurssin jälkeen osallistuja osaa:
1. Asekäsittelyssä; kevytkonekivääri PKM ja panssarintorjuntaohjus (NLAW) käsittelyn.
2. Taistelutekniikassa ; toiminnan ylläkössä sekä ajoneuvopartioinnissa ja tarkastuspisteellä
3. Taisteluensiavussa: henkeä pelastavan ensiavun
4. Viestitoiminnassa: viestittämisen perusteet

Ensisijaisesti kurssi soveltuu paikallisjoukkoihin sijoitetuille tai niistä sijoitusta haluaville reserviläisille sekä niille, jotka ovat kiinnostuneet oppimaan taistelijan perustaitoja. Kurssille voivat osallistua myös muut 18 vuotta täyttäneet.

Kurssin aikana koulutetaan yksittäisen taistelijan perustaitoja erittäin tiiviissä paketissa. Kurssia voi suositella jokaiselle reserviläiselle uuden oppimiseen, tietojen päivittämiseen tai vaikka perustaitojen harjoitteluun. Myös naisten vapaaehtoista asepalvelusta harkitsevilla tai muutoin taistelijan perustaidoista ja sotilaallisesta toiminnasta kiinnostuneilla on mahdollisuus viikonlopun aikana kartuttaa merkittävästi osaamistaan.
Kurssille hyväksymisestä tulee ilmoitus sähköpostilla, viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssilaisille jaetaan tarvittava vaatetus ja varustus. Omien varusteiden (esim. jalkineiden) käyttö on sallittu omalla vastuulla. Mikäli kengän kokosi on 36 tai pienempi ota varmuuden vuoksi maastokelpoiset jalkineet mukaan, koska puolustusvoimilla ei ole kuin rajoitetusti jakaa pieniä kokoja.
Yöpyminen tapahtuu kasarmilla yhteismajoituksena tuvissa.
Kurssilla riittää normaali fyysinen kunto.
Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana.
Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. MPK:n piirit viestivät osallistujille sähköpostilla, mm. kurssille hyväksymisestä ja mahdollisista muutoksista.
Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.

Kurssi toimeenpannaan pienryhmien kohdekoulutuksena (rastikoulutus). Koulutusta on ulko- ja sisätiloissa.
Kurssille hyväksytyille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssin alkua sähköpostilla kurssikirje, jossa ohjeistetaan saapumista ja huomioitavia asioita. Muistakaa tarkistaa sähköpostinne.
Kurssi koostuu seuraavista moduuleista (rastit)
1. Kevyt konekivääri perusteet (PKM)
2. Radioaseman perustaminen (LV217M)
3. Toiminta jouduttaessa tuliylläkköön
4. Toiminta IED:n (improvisoitujen räjähteiden) vaikutuspiirissä
5. Ajoneuvopartiointi ja tarkastuspistetoiminta
6. Panssarintorjuntaohjus (NLAW) perusteet
7. Henkeä pelastava ensiapu ja rankalauta

Kurssi on osallistujille maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112