KEVÄT HUOVI24 Sotilaan perustaidot naisille

Kesto 3 päivää
Paikkakunta Säkylä
Ilmoittautumisaika 16.11.2023 14.08 - 18.4.2024 23.00

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja:
Tietää (Ymmärtää)
– Varusmiespalveluksen arkitodellisuuden ja asevelvollisuuden vaatimukset, joiden perusteella pystyy tekemään päätöksen, hakeeko suorittamaan vapaaehtoista varusmiespalvelusta.
Tuntee (Muistaa)
– Naisten vapaaehtoiseen asepalveluksen hakuprosessin
– Perusteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmilla ja maasto-olosuhteissa
– Sotilaan vaatetuksen ja sen tarkoituksenmukaisen käytön
– Turvallisen asekäsittelyn perusteet
– Perusteet, miten ryhmässä toimitaan ja huolehditaan varusteista
Sotilaan perustaidot naisille -kurssi antaa täysi-ikäisille osallistujille mahdollisuuden tutustua käytännössä varusmiespalveluksen sisältöön ja koulutusaiheisiin. Kurssi tukee osallistujien päätöstä suorittaa tai olla suorittamatta naisten vapaaehtoinen asepalvelus.

18-vuotta täyttäneet naiset, jotka ovat kiinnostuneet naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta. Kurssi soveltuu erityisesti vapaaehtoista asepalvelusta harkitseville tai päätöksensä jo tehneille naisille.
Kurssi soveltuu myös muille täysi-ikäisille naisille, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan varusmiespalveluksen arkeen.

Kurssilaisille jaetaan tarvittava vaatetus ja varustus. Mikäli kengän koko on 36 tai pienempi, ota varmuuden vuoksi omat maastokelpoiset jalkineet mukaan, koska puolustusvoimilla ei ole kuin rajoitetusti jakaa pieniä kokoja.
Normaali fyysinen kunto, pystyy huolehtimaan itse itsestään.
Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana.
Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä.
Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. MPK:n piirit viestivät osallistujille sähköpostilla, mm. kurssille hyväksymisestä ja mahdollisista muutoksista.

Kurssin koulutusaiheita.
Perjantai:
Ilmoittautuminen, varustaminen ja majoitusjärjestelyt
- Kurssi- ja varopuhuttelut
- Sisäpalvelus ja käyttäytymiskoulutus
- Yöpyminen kasarmilla
Lauantai:
Oppitunteja ja harjoitteita, siirtyminen maastoon
- Tukikohdan perustaminen, majoittuminen
- Ensiapukoulutus (hätäensiapu, potilaan siirrot)
- Liikkuminen partiona ja ryhmänä
- Toimintakunnon ylläpitäminen (maastoruokailu, kenttähygienia)
- Yöpyminen maastossa
Sunnuntai:
Sovellettuja tilanteita ja perusteita
Siirtyminen kasarmille: materiaalin ja varusteiden huolto ja luovutukset
Koulutustilojen siistiminen ja luovuttaminen.

Varsinais-Suomen maakuntasäätiö tukee kurssia, joten se on osallistujille maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse lounais-suomi@mpk.fi

Porin Prikaati
Porilaistie 1