Arktinen koulutus 1. jakso

Ajankohta 19.1.2024 - 21.1.2024
Paikkakunta Rovaniemi
Ilmoittautumisaika 22.11.2023 18.00 - 7.1.2024 17.00

Muistaa periaatteet yksilön, taistelijaparin ja ryhmän toimintakyvyn säilytyksessä arktisissa olosuhteissa. Ymmärtää kerrospukeutumisen, tulenteon, kylmävammoilta suojautumisen, nesteen ja ravinnon hankkimisen perusteet talvella, suunnistuksen perusteet ja MGRS koordinaatit sekä hiihtämisen perusteet.

Arktisissa talviolosuhteissa selviytymisestä ja toiminnasta kiinnostuneille, perusterveille ja hyvän fyysisen kunnon omaaville reserviläisille.

Arktinen koulutus koostuu kahdesta kurssiviikonlopusta.
1. jaksolla koulutetaan ja harjoitellaan 2. jaksolla sovellettavia asioita, eli 2. jakso on luonteeltaan fyysisempi. 2. jakso järjestetään 9. - 11.2.2024.

Kurssille osallistujille koulutetaan ja testataan toimintaa talvisissa olosuhteissa. 2. jaksolle päästäkseen kurssilaisen täytyy läpäistä 1. jakso hyväksytysti.

Kurssilaisille jaetaan tarvittava varustus, mukaan tarvitset oman puukon ja tulukset.
Varusteasiat, ml. mahdolliset mukaan otettavat omat varusteet sekä muut kurssin kannalta tarpeelliset tiedot ilmoitetaan ennen kurssia lähetettävässä kurssikirjeessä.

Saapuminen paikalle:
Saavu Rovaniemen varuskunnan pääportille 19.1.2024 viimeistään klo 16.30 mennessä, portilta on järjestetty opastus. Kurssi päättyy 21.1.2024 klo 14.00 mennessä.
Kurssille hyväksytyille lähetetään tarkempi kurssi-info viikon 2/2024 kuluessa.

Kurssilla koulutetaan henkilökohtaisia taitoja kylmissä olosuhteissa toimimiseen ja selviytymiseen, suunnistusta ja hiihtämisen perusteita.

Maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Someroharju, Rovaniemi
Someroharjuntie 21