Digitaalinen turvallisuus ja sodankäynti: informaatio ja kyber

Ajankohta 16.3.2024
Kesto
Paikkakunta Pirkkala
Ilmoittautumisaika 16.12.2023 6.00 - 12.3.2024 11.00

Antaa osallistujalle tietoa informaatiovaikuttamisen ja -sodankäynnin perusasioista. Kurssin jälkeen kurssilainen tuntee informaatiosodankäynnin ja kyberturvallisuuteen liittyvät perusasiat, jotka jokaisen kansalaisen ja etenkin reserviläisen tulee osata.
Tietää ja tuntee digitaalisen turvallisuuden ja sodankäynnin (KYBER) perusteet.

Kurssi on ensisijaisesti ilmavoimien reserviläisille ja muille reserviläisille. Kurssi soveltuu kuitenkin kaikille, jotka haluavat tietoa digitaalisesta sodankäynnistä ja jotka ovat informaatiovaikuttamisesta ja -sodankäynnin perusasioista kiinnostuneita.

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti ilmavoimien reserviläisille ja toissijaisesti kaikille reserviläisille. Ilmavoimat valitsee kurssille osallistujat. Kurssi on maksuton. Kurssilaisille ei korvata matkakustannuksia.

Kurssille saapuminen
Kurssi alkaa lauantaina 16.3.2024 klo 9.00 Pirkkalan tukikohdassa.
Vastaanotto ja opastus on järjestetty varuskunnan portilta ilmoittautumispisteelle. Kurssi päättyy klo 16.00 mennessä.
Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

Kurssilla käsitellään seuraavia asiakokonaisuuksia
- sodan kuvan muutos ja digitalisaatio
- informaatiosodankäynti
- kybervaikuttamisen ja sodankäynnin suhde
- jokaisen henkilön omaa kyberturvallista toimintaa
- henkilökohtaisten digitaalisten laitteiden tietoturvaa ja suojaamista

Kurssin johtaa Lehtori Panu Moilanen Jyväskylän yliopiston
informaatioteknologian tiedekunnasta.

Työssään Panu Moilanen tutkii mm. teknologioiden käyttöä arjessa ja teknologian roolia yhteiskuntien kokonaisturvallisuuden osana. Tutkimuksen avulla on mahdollista ymmärtää moderneja yhteiskuntia, joka ovat aina riippuvaisempia informaatioteknologiasta ja sen sovelluksista.

Sotilaallisia valmiuksia palveleva koulutus on osallistujille maksuton, sisältäen sisältäen muonituksen, majoituksen, vakuutusturvan kurssipaikalla, koulutuksen ja suojavaatetuksen kurssin ajaksi.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikan yhteyshenkilölle.

Satakunnan lennosto, Pirkkalan tukikohta
Varuskunnantie 274