Tykistön tuliasemakurssi 1

Kesto 3
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 29.11.2023 12.00 - 3.2.2024 12.00

Kurssilla kerrataan ja opitaan 122H63-tykin käsittely, ampumakuntoon laitto ja suuntaaminen. Kurssin jälkeen kurssilainen:

Muistaa (tuntee)
o Tulijaoksen organisaation
Ymmärtää (osaa)
o Tykkiryhmän tehtävät, käskyt ja oikean toiminnan
o Tykin tuliaseman vaatimukset ja tuliasemajärjestyksen
o Tykin ampuma- ja kytkemiskuntoon laiton
o Viuhkan antamisen ja vastaanottamisen
o Tykille tehtävät tarkistukset
o Ampumasektorin tarkistuksen
o Epäsuoran ammunnan ja suora-ammunnan.

Koulutuksen kohderyhmänä ovat tykistön tuliasemakoulutetut reservin upseerit ja aliupseerit, jotka kertaavat asiat ja harjaantuvat kouluttamaan miehistöään tehtäviinsä. Kurssille voivat osallistua myös muut tykistön tuliasematoiminnasta kiinnostuneet reserviläiset.

Kurssi toteutetaan viikonlopun kestävänä SOTVA-peruskurssina. Kussilaisille jaetaan tarvittava sotilasvarustus. Majoitus on kasarmimajoitus ja ruokailut tapahtuvat varuskuntaravintolassa. Kurssin aloitus- ja päätöspäivinä tuetaan kuljetuksissa Kajaanin Matkakeskuksen ja varuskunnan välillä.
Kurssille hyväksytyille lähetetään erikseen kurssi-info.
Kurssille tulijalla on oltava esittää poliisin myöntämä voimassa oleva henkilökortti tai passi.

Tuliasemakurssi 2 järjestetään 19.-21.4. Sitä suositellaan Tuliasemakurssi 1 osallistuneille. Tuliasemakursseja suositellaan myös keskitettyyn kouluttajakoulutukseen valituille kurssilaisille ja kouluttajille. Kursseilta voidaan myös valita sopivia ja halukkaita reserviläiskouluttajiksi kalenteriviikolla 37 järjestettävään patteriston kertausharjoitukseen Rovajärvellä.

Kurssin aikataulu:
08.00 Koulutus
11.25 Lounas ja joukkokohtaisen materiaalin palauttaminen
13.00 Vaatetusmateriaalin palauttaminen
13.30 Palaute ja kurssin päättäminen klo 14.00 mennessä.

Koulutusaiheet harjoitellaan loogisessa järjestyksessä useita toistoja tehden.
Kurssin kolmantena päivänä tavoitteena on, että kurssilaiset kykenevät oikeaoppisiin kokonaissuorituksiin omatoimisesti seuraavissa koulutusaiheissa:
o Tykin käsittely
o Ampuma- ja kytkemiskuntoon laitto
o Tykin viuhkaaminen ja suuntaaminen
o Suuntausharjoittelu
o Toiminta komennolla perussuunta merkitse suuntakehään
o Suuntaimen tarkistus ja kiertokaukoputken kohdistaminen
o Toiminta komennolla "mittaa pienin koro sektorissa nn"
o Toiminta komennolla "mittaa rajoittamaton sektori"
o Lavetin kääntö
Mikäli kurssiin varattu aika riittää, harjoitellaan myös suora-ammunta eri menetelmiä käyttäen.

Maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97